Brev til Direktøren for Rådet For Større Færdselssikkerhed, Hr. Rene la Cour Sell:
Direktøren for Rådet For Større Færdselssikkerhed, Rene la Cour Sell, har i foråret 2002 i pressen udtalt, at han finder forkasteligt at der ikke sidder barnestole i de storkøbenhavnske taxier. Måske skulle Hr. la Cour Sell prøve at sætte sig lidt mere ind i tingene.
Virkeligheden ser sådan ud:
Undertegnede har kørt hyrevogn i Storkøbenhavn i snart 15 år, og i den tid
har de kunder som har spurgt til en barnestol i min vogn kunnet tælles på én
hånd.
Ifølge de seneste tal fra
Storkøbenhavns Taxinævn, er indtjeningen for taxichauffører FALDET med 3% fra
1999 til 2000, mens den øvrige befolkning havde en gennemsnitlig lønstigning på
samme omkring 3%. Altså faldt vi omkring 6% i løn sidste år. Dette skyldes,
at der kom 200 ekstra vogne på gaden i 2001, selvom indtjeningen var faldende.
Og den falder i øvrigt stadig. Det er jo en helt anden sag.
Men hvilke vogne skal så
tjene ENDNU mindre, for at de nærmest forsvindene få kunder som MÅSKE gerne
vil have en barnestol i vognen kan få deres ønske opfyldt? Hr. Rene la Cour
Sell skal huske, at hyrevognschauffører er RENT provisionslønnede.
Derudover er mange af byens
hyrevogne stationcars, som ofte bruges til transport af barnevogne, rullestole
og andet pladskrævende bagage. Disse ture ville vogne med barnestole HELLER
IKKE kunne tildeles. I det hele taget kører der utroligt få kunder i taxier
med børn, jeg tror allerhøjest jeg har børn i vognen 1 gang om dagen, og det
oftest børn som er store nok til sidde i den almindelige sele på bagsædet. De
fleste kunder er enten forretningsfolk på vej til eller fra arbejde eller til
et møde, eller ældre mennesker som skal til lægen, frisøren eller lignende.
En godkendt barnestol skal fastspændes med faste ekstramonterede sikkerhedsseler, denne stol skal så monteres ind og ud af vognen efter behov. Når den er afmonteret, fylder den op mod halvdelen af bilens bagagerum. Disse store stole til helt små børn skal så suppleres med en mindre barnestol, det der kaldes en siddepude, til større børn. Den skal vi så også have liggende i vognen. Hvor længe mon de i det hele taget får lov at ligge i vognen - uden at blive brugt - når skiftende chauffører og afløsere gennem tiden skal rende og flytte rundt på den dagligt uden at bruge den til noget som helst?
Og til sidst: Hvem skal
betale de omkring 1000.- kroner som et godkendt barnestol koster, hvis man kun må
tage 10-15 kroner for at bruge den, den ene gang hver andet år den skal bruges?
Der var som De kan se en
grund til, at vi fik den dispensation i færdselsloven til IKKE at have
barnestole i hyrevognene, Hr. Rene la Cour Sell. Prøv at komme ud i hverdagen
Hr. Direktør, hvor hver en tur er del af ens løn. Ingen af os vil gå
yderligere ned i løn for sådan en ligegyldig gang unødvendig småprincipiel
skrivebordsteori!
Mange hilsner
TAXAFINN
Jeg har nu modtaget et venligt svarbrev fra Rådet, dog ikke fra Hr. Rene la Cour Sell (heldigvis) men fra deres tydeligvis mere velinformerede Pressechef Morten Rasmussen:
Blot for at lige runde historien af, får du her mit retursvar til Morten Rasmussen (og så ikke mere om den sag...!):
Hej Morten,
TAXAFINN