Brev til Direktøren for Rådet For Større Færdselssikkerhed, Hr. Rene la Cour Sell:

Direktøren for Rådet For Større Færdselssikkerhed, Rene la Cour Sell, har i foråret 2002 i pressen udtalt, at han finder forkasteligt at der ikke sidder barnestole i de storkøbenhavnske taxier. Måske skulle Hr. la Cour Sell prøve at sætte sig lidt mere ind i tingene.

Virkeligheden ser sådan ud: Undertegnede har kørt hyrevogn i Storkøbenhavn i snart 15 år, og i den tid har de kunder som har spurgt til en barnestol i min vogn kunnet tælles på én hånd. Jeg har i gennemsnit 20 kunder om dagen, mellem 2 og 5 af disse DAGLIGE ture går til Københavns Lufthavn i Kastrup, meget ofte med bagarerummet fyldt op med kufferter. Hvordan taxierne i provinsen klarer dette problem er mig uvedkommende, men de kører i hvert fald ikke til landets største lufthavn lige så mange gange dagligt som jeg! HVIS vi forudsætter, at der monteres faste barnestole i et antal af storkøbenhavns hyrevogne, vil disse vogne ikke kunne tildeles de lukrative ture til lufthavnen, da den ubenyttede barnestol vil fylde omkring 30% af hyrevognens baggagerum op.

Ifølge de seneste tal fra Storkøbenhavns Taxinævn, er indtjeningen for taxichauffører FALDET med 3% fra 1999 til 2000, mens den øvrige befolkning havde en gennemsnitlig lønstigning på samme omkring 3%. Altså faldt vi omkring 6% i løn sidste år. Dette skyldes, at der kom 200 ekstra vogne på gaden i 2001, selvom indtjeningen var faldende. Og den falder i øvrigt stadig. Det er jo en helt anden sag.

Men hvilke vogne skal så tjene ENDNU mindre, for at de nærmest forsvindene få kunder som MÅSKE gerne vil have en barnestol i vognen kan få deres ønske opfyldt? Hr. Rene la Cour Sell skal huske, at hyrevognschauffører er RENT provisionslønnede.

Derudover er mange af byens hyrevogne stationcars, som ofte bruges til transport af barnevogne, rullestole og andet pladskrævende bagage. Disse ture ville vogne med barnestole HELLER IKKE kunne tildeles. I det hele taget kører der utroligt få kunder i taxier med børn, jeg tror allerhøjest jeg har børn i vognen 1 gang om dagen, og det oftest børn som er store nok til sidde i den almindelige sele på bagsædet. De fleste kunder er enten forretningsfolk på vej til eller fra arbejde eller til et møde, eller ældre mennesker som skal til lægen, frisøren eller lignende.

En godkendt barnestol skal fastspændes med faste ekstramonterede sikkerhedsseler, denne stol skal så monteres ind og ud af vognen efter behov. Når den er afmonteret, fylder den op mod halvdelen af bilens bagagerum. Disse store stole til helt små børn skal så suppleres med en mindre barnestol, det der kaldes en siddepude, til større børn. Den skal vi så også have liggende i vognen. Hvor længe mon de i det hele taget får lov at ligge i vognen - uden at blive brugt - når skiftende chauffører og afløsere gennem tiden skal rende og flytte rundt på den dagligt uden at bruge den til noget som helst?

Og til sidst: Hvem skal betale de omkring 1000.- kroner som et godkendt barnestol koster, hvis man kun må tage 10-15 kroner for at bruge den, den ene gang hver andet år den skal bruges?

Der var som De kan se en grund til, at vi fik den dispensation i færdselsloven til IKKE at have barnestole i hyrevognene, Hr. Rene la Cour Sell. Prøv at komme ud i hverdagen Hr. Direktør, hvor hver en tur er del af ens løn. Ingen af os vil gå yderligere ned i løn for sådan en ligegyldig gang unødvendig småprincipiel skrivebordsteori!

Mange hilsner

TAXAFINN

 

Jeg har nu modtaget et venligt svarbrev fra Rådet, dog ikke fra Hr. Rene la Cour Sell (heldigvis) men fra deres tydeligvis mere velinformerede Pressechef Morten Rasmussen:

 

Hej Finn
 
I din beskrivelse af "virkeligheden" har du ganske ret i flere ting. Det er klart at barnestole fylder godt op i bagagerummet, hvilket er et problem. Og det er også klart, at det at skulle montere og afmontere stolene mange gange dels tager meget tid og dels slider på udstyret.
 
Jeg tror også du har ret i at antallet af ture, hvor stolene skal bruges er begrænset og at det derfor, rent økonomisk, ikke kan svare sig. Men jeg tror ligeledes at du tager den nuværende "virkelighed" for givet. Jeg har selv små børn og transpoterer dem lige som alle andre ofte fra A til B. Da jeg ved at jeg ikke kan få spændt mine børn ordentligt fast i en taxa bruger vi af den grund aldrig taxa når vi skal have børnene med. Og sådan tænker de fleste småbørnsfamilier jo. Så når du siger at der slet ikke er behov for barnestole i taxaerne fordi du næsten aldrig kører med små børn, ja så er det jo omvendt logik, for det er jo netop fordi der ingen barnestole er, at der næsten aldrig er nogle småbørnsfamilier der kører med børn i taxa.
 
Så sagen er, at mange småbørnsfamilier rent faktisk gerne vil køre med taxa, men ikke gør det fordi der ingen barnestole er. Så rent økonomisk er det jo en kundegruppe du går glip af. Om det kan svare sig rent økonomisk at fylde bagagerummet op med barnestole for at få denne kundegruppe med, skal jeg ikke kunne sige. Det er måske ikke sikkert. Det handler jo meget om at vurdere hele kundeprofilen for den enkelte chaufførs normale daglidag. Så det er naturligvis dit helt eget regnestykke om det kan svare sig.
 
Med hensyn til chaufførernes lønnedgang har du ret i at der efterhånden er temmelig hård konkurrence på markedet. Men det har jo ingen sammenhæng med trafiksikkerheden. Lønoptimering skal ikke være på bekostning af sikkerheden. Jeg håber ikke at at du synes, at det at kræve at ens børn er spændt ordentlig fast i bilen er "en ligegyldig gang unødvendig småprincipiel skrivebordsteori", som du skriver. Det er jo trods alt de små børns liv og lemmer vi taler om. Det tror jeg heller ikke du selv mener. Så hellere skille tingene ad og sige ingen små børn i taxaerne. Økonomiske betragtninger skal aldrig komme forud for de sikkerhedsmæssige. Heller ikke når vi taler om dit erhverv. Foretsil dig at man på Osle båden besluttede at skrotte alle redningsbådene fordi de fylder for meget på dækket...de bliver jo alligevel aldrig brugt. Og så kan man sejle lidt hurtige og få lidt flere passagerer gennem kasseapparatet. En naturlig reaktion er selvfølgelig at man vælger at droppe turen med Oslofærgen fordi det er for usikkert. Sådan er det også med din taxa.
 
Pointen med at ønske barnestole i de danske taxaer er jo ikke en diskussion om løn. Som du selv nævner, vil folk jo gerne betale ekstra for at der er barnestole i taxaen. Det handler om, at selv småbørnsfamilier burde have mulighed for at køre i taxa når de har behov for det. Det er trist at simpel lønoptimering skal være et argument for at udelukke samtlige småbørnsfamilier fra at køre sikkert med taxa. Jeg tror det må være muligt at finde en model, der både tilgodeser chaufførens behov og samtidig dækker småbørnsfamiliernes behov for at kunne køre med taxa. Løsningen er helt sikkert ikke at samtlige taxaer i hele storkøbenhavn alle skal have 2 barnestole i bagagerummet. Hvis det er det billede du forestiller dig kan jeg godt forstå du bliver skræmt. Nej, den løsning tror jeg nu heller ikke på. Men hvis man lægger hovedet i blød og prøver at lede efter andre måder at gøre det på, så kan det godt være at det alligevel kan lade sig gøre. Måske ikke med helt samme serviceniveau (korte ventetid) for dem der skal have barnestol i taxaen, men stadig med muligheden for det inden for en rimelig tidsgrænse. Om det skal være et korps af bestemte barnestolsudstyrede taxaer eller om der skal være depoter rundt omkring eller noget helt andet ved jeg ikke. Men der er ingen tvivl om, at det både ville vække stor glæde hos småbørnsfamilierne og bedre indtjening for chaufførerne at finde en rigtig god løsning.
 
På vejne af René la Cour Sell.
 
Med venlig hilsen
Morten Rasmussen
Pressechef
Rådet for Større Færdselssikkerhed

 

Blot for at lige runde historien af, får du her mit retursvar til Morten Rasmussen (og så ikke mere om den sag...!):

 

Hej Morten,

 
Tak for dit velbegrundede svar.
 
Du har da naturligvis ganske ret i dine trafiksikkerhedsmæssige betragtninger. Men faktum er, at de 2 altoverskyggende kundegrupper i hyrevognene idag er altså forretningsfolk og ældre mennesker. "Almindelige" mennesker ser man altså meget sjældent i vognen - med eller uden fastspændingskrævende (!) børn.
 
Min overbevisning er, at langt hovedparten af dit såkaldt uudnyttede kundegrundlag af børnefamilier selv har bil. Kan du modbevise dette med noget statistik kan jeg dog ovebevises om det modsatte, men jeg tvivler...
 
Jeg vil til din meget store skuffelse oplyse, at HØJST 1 ud af 10 kunder tager deres almindelige lovbefalede sele på i min hyrevogn, uagtet at jeg selv spænder den med et højlydt KLIK ved hver turs start. Nævner man det, siger de blot, at det gør de aldrig i en hyrevogn! Og tager den stadig ikke på. Så min stille fornemmelse er stadig, at selv om der kom barnestole i blot nogen af byens hyrevogne ville det være spild ad krudt. Ingen ønsker dem og ingen vil bruge dem.
 
Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, men det kan tælles på en hånd hvor mange kunder jeg har haft gennem mine mange år i branchen der har nævnt problemmet. Så set med mine øjne er problemmet ikke-eksisterende.
 
Endnu et eksempel: Nogen få kunder er så (undskyld udtrykket) snothamrende indskrænkede, at de planter sig på FORSÆDET med deres unge på skødet og spænder selen HEN OVER BÅDE DEM SELV OG UNGEN SAMTIDIG! Her blander jeg mig dog og kræver dem om på bagsædet med barnet på skødet, udenpå selen. Dette er heldigvis kun sket meget få gange i min mangeårige karriere.
 
Men jeres Direktørs ekstremt ensidige udfald i pressen om emnet kan kun opfattes af branchen som været ugennemtænkt og umuligt at gennemføre. Så hvorfor så komme med det? Vil man i dialog med nogen bør man vise bare en lille smule faglig indsigt inden man farer frem i bladene og i TV.
 
Jeg vil blot smile af din sammenligning af en Oslo-båd og en hyrevogn: ALLE passagerer kan have behov for en redningbåd ved en katastrofe - dette gælder måske én barnestolskunde ud af 200 i hyrevognen.
 
Så alt i alt er det min overbevisning, at det system der fungerer idag er det eneste der kan fungere i praksis.
 
Mange hilsner

TAXAFINN