VEJE PÅ FREDERIKSBERG
Dette
er en Word-fil, samlet fra Frederiksberg
Kommunes Stadsarkivs hjemmeside.
GODTHÅBSVEJ:
Det er
uvist hvornår Godthåbsvej blev anlagt, men det er en af vore ældste veje. Fra
1664 kaldt Den gamle Kongevej, siden har den heddet Grøndalsvej og fra
cirka 1855 kendes den som Godthåbsvej. Rolighedsvej - Godthåbsvej
er en af Frederiksbergs ældste veje. Som den ældste af områdets kongeveje kan
den knyttes til Chr. IV's Ladegård og muligvis er den endnu ældre. Flere
hundrede år hed den Islevvejen, siden Grøndalsvejen, endnu senere tog den navn
efter to store gårde, der cirka 1770 blev anlagt ved den: Rolighed og
Godthåb. Indtil 1770 havde Frederiksberg mindst 3 kongeveje, blandt andre
Islevvejen, nu Godthåbsvej og Rolighedsvej. Islevvej den ældste af
kongevejene.
Den østlige
del af Godthåbsvej, fra Falkoner Allé til Nordre Fasanvej, dannede grænsen
mellem Svømmehalskvarteret og Mariendalskvarteret. Godthåbsvej var, sammen med
Rolighedsvej, en del af den gamle landevej fra København og gik i flere århundreder
under navnet Islevvejen. Godthåbsvej bebyggedes i starten med småhuse på 1
til 3 etager, og frem mod år 1900 skød det nuværende etagebyggeri op. Skolen
på Godthåbsvej var en af kommunens ældste skoler, opført 1880-81. Den blev
nedlagt godt 100 år senere.
Efter
krydset ved Nordre Fasanvej ligger på Godthåbsvejs venstre side i nr. 79 Store
Godthåbs hovedbygning med tilhørende gårdsplads. Komplekset opførtes af
pudder- og stivelsesfabrikant Henrich Wium i 1770, og er et eksempel på et af
de store landsteder, der blev etableret på den nordlige del af hømarken efter
at statens havde bortauktioneret den i 1765. Store Godthåb havde i slutningen
af 1700-tallet betydelige jorder på begge sider af Godthåbsvej.
På nær
Store Godthåb, to fabriksanlæg fra 1890’erne og nogle havekolonier, var den
vestligste del af Godthåbsvej efter Nordre Fasanvej ubebygget til et stykke ind
i det 20. århundrede. Derefter opstod den for perioden karakteristiske
bebyggelse med beboelsesejendomme ud mod den gennemgående gade –
kulissebyggeri - og villakvarterer bagved. Alderdomshjemmet Østervang i nr. 83
opførtes af kommunen i 1922 som supplement til det ældre alderdomshjem på
hospitalsgrunden. De lave blokke i nr. 98-138 indgår i den omfattende rækkehusbebyggelse,
der efter en samlet plan i slutningen af 20’erne opførtes af et
byggekonsortium på det bagvedliggende areal mellem Vagtelvej og Duevej.
Bebyggelsen Ved Fuglebakken overfor i nr. 85-115 består af fire høje blokke og
opførtes i staren af 50’erne, mens Grøndalsgården (117-129) Grønnehavegården
(nr. 131-137), og Godthåbsvænget blev opført i den første del af 30’erne.
Grøndal, tidligere Godthåbsvej, S-station, ligger lige på kommunegrænsen - før
1901: Brønshøjs og Utterslevs marker i Brønshøj-Rødovre Sognekommune; efter
1901: Københavns Kommune. Stationen opførtes som en primitiv træbygning med
sideperroner fire år før S-banens etablering i 1934. Skråt overfor, ned mod
Grøndalsåen, etablerede kommunen i 1879 et vandværk til forsyning af den
vestlige del af byen. På Vandværksgrunden opførtes bl.a. kommunens første ældreboliger
i nr. 150-158 fra 1938.
FALKONER ALLE:
Alléen
blev anlagt ca. 1670 i forlængelse af Allégade og førte frem til Falkonergården.
Oprindeligt var det en lukket kongevej med porte ved Allégade og Jagtvej. Efter
bortauktioneringen af hømarken i 1765, og etableringen af nye landsteder, blev
Falkoner Allé en offentlig vej, og omkring midten af 1800-tallet blev der også
bygget enkelte huse og villaer langs den beplantede allé. Da Frederiksberg et
halvt århundrede senere blev forvandlet til et storbysamfund, blev Falkoner Allé
sammen med forretningsgaden Gammel Kongevej hovedgaden i det nye bycentrum, der
voksede frem nord for den gamle landsbybebyggelse. Alléen blev på det
sydligste stykke efter Allégade nu bebygget med kommunale bygninger og sammenhængende
etagehuse med forretninger i stueetagerne, og længere fremme krydsede Vestbanen.
Umiddelbart bag ved lå det kommunale institutionskompleks og byens banegård og
poststation. I nr. 7 var byens rådhus fra 1886 til 1953, og som nabo til dette
de første kommuneskoler: Skolen på Falkoner Allé (1863) og Skolen på
Lampevej (1874). Skolerne blev i øvrigt senere inddraget til rådhusformål.
Disse bygninger er borte i dag. På grunden ligger Falconer Centret, opført
1957-59 (Ole Hagen), med hotel, kongres- og teatersale. Falconer Centret blev
moderniseret i 1987 og facaden beklædt med rustfrit stål.
Efter knækket ved det nuværende Frederiksberg Center gik
den gamle allé over markerne videre mod nord og frem til Ladegårdsåen (Ågade),
hvor der via en stenbro over åen var forbindelse til Jagtvej på staden Københavns
grund. På jorderne langs alléen opstod i tiden efter bortauktioneringen af hømarken
i 1765 en række landsteder: Nyelands Gård, Sindshvile og Landlyst lige syd for
Godthåbsvej / Rolighedsvej og nordfor Mariendal, Nørre Alléenlyst og
Rolighed. Efter lidt spredt byggeri med villaer efter 1850 blev alléen i den
sidste del af århundredet og ind i det nye århundrede bebygget med etagehuse,
der navlig på det første stykke med de mange småbutikker fortsatte det præg
af hovedstrøg, alléen havde helt nede fra Smallegade. Den østlige side af alléen
var i den første tid præget af flere fabriksanlæg - f.eks. A. Sørensens tændvarefabik
i nr. 36 og 38, Frederiksberg Jernstøberi i nr. 42 , H.E. Gosch & Co’s Tændstikfabrik
i nr. 44 , længere fremme mod Godthåbsvej Rubens fabrik og i nr. 114 N.P.
Brandts Drivremmefabrik. Men også her tog de nuværende beboelsesejendomme over
fra omkring år 1900.
Gemt bag de høje huse på Falkoner Allé mellem 112 og 120
ligger resterne af Falkonergården, hvis aner rækker tilbage til 1670’erne,
da islandske falke var en kærkommen gave til de fyrster, de danske konger besøgte
i udlandet. Falkoneriet blev nedlagt i 1810, men mindet om det slår tydeligt
igennem i kommunens byvåben med de tre falke. I 1800-tallet lå her en
vokslysfabrik. Kommunen har ejet Falkonergården i knap hundrede år, og den har
været tjenestebolig for forskellige kommunale embedsmænd.
Nordre/Søndre Fasanvej:
Fasanvejene – den søndre og nordre - løber tværs gennem
Frederiksberg fra Valby i syd til Nørrebro i nord.
Den sydlige del af Søndre Fasanvej syd for Roskildevej
anlagdes ca. 1870 som indkørsel til nogle gartnerier, og hed oprindeligt Bag Søndermarken.
Fra år 1900 indgik den i Søndre Fasanvej. På den østre side af vejen ligger
Søndermarken og den sydligste del af ZOO, og på den vestre side et
villakvarter langs Pelargonievej, som opstod fra 1890’erne. Den øvrige del af
Søndre Fasanvej anlagdes 1682 som forbindelsesvej til fasaneriet bag
Frederiksberg Have og forlængedes senere til Smallegade. Vejen, der i starten
blot hed Fasanvej, omkranses af Zoologisk Have, Solbjerg Kirkegård og
Frederiksberg Have. Etagehusene og villaerne på de sideveje, der støder ud til
vejens vestside mellem kirkegården og Diakonissestiftelsen, opstod fra
1880’erne.
Nordre Fasanvej anlagdes i forlængelse af den gamle Fasanvej
fra Smallegade og frem til grænsen til Københavns Kommune (lige nord for højbanen),
og videre derfra til Frederikssundsvej fra 1883 til 1908. Beboelsesejendommene
ned mod Smallegade /Peter Bangs Vej opstod i slutningen af 1800-tallet, men den
sydligste del af Nordre Fasanvej blev ellers i mange årtier præget af
krydsende jernbanelinjer. Under den nu nedrevne bro (fra 1928) løb
Frederikssundsbanen, der fra 1879 udgik fra Frederiksberg og indtil 1928
krydsede vejen via en jernbaneoverskæring. Efter 1934 omdannedes strækningen
fra Frederiksberg til Vanløse til S-bane, og i 1985 oprettedes Solbjerg
S-togsstation på stedet. Fra 2003 vil den nye metro dukke op af tunnelrøret
lige efter Nordre Fasanvej. Hvor Howitzvej og Finsensvej krydser Nordre Fasanvej
aner man stadig linjeføringen af den gamle Vestbane, der udgik fra Københavns
2. banegård, og efter Frederiksberg banegård løb i en blød sydvestlig bue
mod Vigerslev og derfra til Roskilde og det øvrige Danmark. Efter åbningen af
godsbaneringen i 1930 ophørte jernbanetrafikken på stedet.
Beboelsesejendommene ved jernbanelinjen op til Nyelandsvej
blev opført fra slutningen af 1800-tallet og ind i det nye århundrede. Vandtårnet
på P. Andersens Vej etableredes i 1877 - Peder Andersen havde allerede i 1869
opført det første vandværk ved Gammel Kongevej.
På hele den vestlige del af Nordre Fasanvej nord for
Nyelandsvej opførtes efter år 1900 Frederiksberg Hospitals forskellige
bygninger. Da Frederiksberg Kommune med udskillelsen fra Københavns Amtsrådskreds
fra år 1900 skulle varetage alle opgaver på sygehusområdet, og da
pladsforholdene i fattig- og hospitalsvæsenets institutionskompleks på
Howitzvej længe havde været trange, besluttedes det at flytte institutionerne
ud til Nordre Fasanvej. I løbet af ganske få år rejste der sig over 20
bygninger på den store grund mellem Nyelandsvej, Godthåbsvej og Tesdorpfsvej /
Stockflethsvej. Ud til Nordre Fasanvej opførtes administrationsbygningen, en
portbygning og hospitalspavilloner, og længere inde på grunden andre
hospitalsbygninger, fattighus, husvilde-afdeling, børneoptagelseshjem,
alderdomshjem, sygestiftelse, funktionærboliger samt vaskeri- og køkkenbygninger.
Fattigvæsnets bygninger blev efterhånden inddraget til sygehusformål og
hospitals-komplekset udvidedes jævnligt, bl.a. med det store funktionalistiske
gulstenskompleks ud mod Godthåbsvej fra slutningen af 30’erne og andre
bygninger på den nordlige del af grunden i 70’erne.
På den østlige side over for hospitalet lå før
beboelsesbygningen i nr. 60-66 (fra omkring 1970) De forenede Vatfabrikker fra
1892. Beboelsesejendommen i nr. 78-82 er ren funktionalisme fra begyndelsen af
1930’erne, mens de øvrige huse er fra tiden omkring år 1900.
Nordre Fasanvej er frem fra Godthåbsvej og frem til Borups
Allé fortrinsvis bebygget med etagebyggeri fra tiden omkring år 1900. På
sidevejene på den østlige del af vejen opstod på samme tid et samlet
industrikvarter. Højhusene mellem Kongs Georgs Vej og Mariendalsvej opførtes i
1970’erne af Arbejderens kooperative Byggeselskab og erstattede en anden af
arbejder-kooperationens virksomheder, bryggeriet Stjernen fra 1902. Herudover
ligger der en række velgørende stiftelser med smålejligheder i nr. 83, 109,
124-130 og 189-191.
Rolighedsvej:
Rolighedsvej har taget navn efter landstedet Rolighed, der i
lighed med Godthåb på Godthåbsvej, stadig eksisterer og bringer minder om
1700-tallets gårde på Frederiksberg. Rolighed er opført ca. 1770 af en
velhavende købmand i København. Hovedbygningen er i rokokostil. Det landlige
præg understreges især af de bevarede staldlænger, der sammen med
hovedbygningen udgør en firlænget landejendom. Arkitekten C.F. Hansen og
digteren Christian Hostrup har begge boet på Rolighed. Landbohøjskolen overtog
Rolighed i 1918, og den blev indrettet til direktørbolig. Ved siden af Rolighed
ligger det tidligere Københavns Sygehjem, opført 1857-59 (H.C. Stilling), kort
efter koleraepidemien i 1853. Også Sygehjemmet er i dag ejet af Landbohøjskolen.
Hostrups Have – på hjørnet af Rolighedsvej og Falkoner Allé – er opført
i 1935-36 (Hans Dahlerup Berthelsen). Tidligere lå her en andet af
Frederiksbergs mange industribygninger, nemlig bomuldsspinderiet Rubens
Fabrikker, der flyttede herud i 1857. Fabrikken blev nedrevet i 1927.
Nyelandsvej:
Anlagdes i starten af 1880’erne og blev opkaldt efter
justitsråd og proviantforvalter i Søetaten Stephan Nyeland, der 1837-1875
ejede en af Falkoner Allé lystgårde, på hvis arealer kvarteret nordfor senere
opstod. Ud over beboelsesejendomme, der fortrinsvis er fra 1800-tallets sidste
årtier, prægedes Nyelandsvej af institutioner og fabriksanlæg. I nr. 23 og 27
opførte kommunen efter tegninger af Chr. I. Thuren i den første del af
1890’erne Skolen på Nyelandsvej og Solbjergskolen, der langt senere kom til
at huse Frederiksberg Seminarium. I nr. 25 oprettedes 1884 Københavns Mælkeforsyning,
der sidenhen kaldtes Solbjerg Mejeri og som i midten af 1920’erne fik helt nye
bygninger. Mejeriet, der var en af Frederiksbergs helt store industrier, lå ud
til banegårdens godsterræn, hvortil der var sporforbindelse, og det havde to
forbindelsesveje: Solbjergvej og Mælkevej. Virksomheden nedlagdes i midten af
1970’erne, og den efterfølgende byomdannelse gav i starten af 80’erne plads
til en udvidelse af Skolen på Nyelandsvej og tre boligblokke med tilkørsel fra
Sprogøvej. I nr. 51 opførtes 1910-11 Godthåbs Sogns Menigheds Børnehave,
General Classens Asyl og Godthåbskirken efter tegninger af Gotfred Tvede.
Beboelsesejendommen ved siden af, Nyelandsvej 53-63 / Nordre Fasanvej 48, opførtes
fra 1913 af Arbejdernes Andels-Boligforening efter tegning af Viggo Thalbitzer,
og er det første eksempel i Danmark på et boligbyggeri ud fra almennyttige
principper.
Nyelandsvejs vestlige del efter Nordre Fasanvej anlagdes
1884, og hed frem til år 1900 Bergersvej. Vejen bebyggedes med etagehuse og
villaer i tiden omkring år 1900. De røde hospitalsbygninger på nordsiden opførtes
i begyndelsen af 1890’erne, og fungerede som Københavns Amts Sygehus. Efter
udflytningen af de sidste afdelinger til det nye amtssygehuset i Gentofte, blev
bygningerne i 1939 indkorporeret i Frederiksberg Hospital. Skolen på La Cours
Vej (nr. 75) blev opført 1910-11. Den fik boldbaner og skolehaver og udviklede
sig i mellemkrigstiden til en pædagogisk mønsterskole. Over for skolen, ned
langs østsiden af Emil Chr. Hansens Vej, opførtes omkring 1970 plejehjemmet Søndervang,
der 15 år efter udvidedes med et større antal beskyttede boliger.
Svømmehalskvarteret:
Opstod på Stephan Nyelands jorder, der tidligere var en del
af landstedet Sindshviles tilliggender, og afgrænsedes af Nyelandsvej, Nordre
Fasanvej og Falkoner Allé. Kvarterets karréer bebyggedes i slutningen af
1800-tallet og i de første år efter århundredskiftet med mindre
beboelsesejendomme med smålejligheder og to til tre opgange, og mindede om
tilsvarende arbejderkvarterer på de ydre dele af de københavnske brokvarterer
- omfattende byfornyelser har præget kvarteret inden for de sidste to årtier.
Centralt i Svømmehalskvarteret lå det filantropiske boligbyggeri De Classenske
Boliger, der opførtes 1866-1881 i et bredt bælte fra Godthåbsvej ned mod
Nyelandsvej. Nedrivningen af komplekset påbegyndtes allerede før 1.
Verdenskrig, men der skulle gå over 40 år, før den sidste boligblok
forsvandt. På grunden opstod Frederiksberg Svømmehal fra 1934 (arkitekt A.S.K.
Lauritzen), parkområdet Aksel Møllers Have, og vest for dette det ti etager høje
boligkompleks fra 1946 (arkitekt Sigurd Tanggaard). Ud over boligbyggeriet havde
Svømmehals-kvarteret flere institutionsbygninger. På Adilvej 3 opførtes 1893
Frederiksberg Asylselskabs Børnehave, der fra 1910 tillige husede Frederiksberg
kommunale Tandpleje, og på Falstersvej 3-5 rejstes i slutningen af 20’erne
Frederiksberg tekniske Skoles første bygning - hidtil havde man klaret sig med
undervisningslokaler på de kommunale skoler. Kommuneskolen på Lollandsvej (nr.
40) opførtes 1898-99.
Mariendalskvarteret:
Strakte sig fra Godthåbsvej i syd frem mod Ladegårdsåen og
Bispeengen (kommunegrænsen) i nord og afgrænsedes i øst og vest af
henholdsvis Falkoner Allé og Nordre Fasanvej. Området var i slutningen af
1700-tallet jordtilliggende til landstederne Teglgården og Mariendal, og
bebyggedes i den sidste del af 1800-tallet og ind i det nye århundrede. Den østlige
del blev frem til Kronprinsesse Sofies Vej præget af etagehuse ved Holger
Danskes Vej, og overvejende villaer på de øvrige veje, hvortil ejeren af
Mariendal, foretageren og kreaturkommissæren Niels Josephsen, i 1884 anlagde
Falkoneralléens Sporvej. Den vestlige del frem til Nordre Fasanvej fik, ud over
de høje beboelsesejendomme, karakter af et industrikvarter. Af de gamle
fabriksbygninger ses bl.a. på Nitivej nr. 6 Korkvarefabrikken Danmark (1898) og
i nr. 10 Frederiksberg Metalvarefabrik (1904) samt på Nordre Fasanvej nr. 111
Krygers Tobaksfabrik (1892). Højhusene mellem Kongs Georgs Vej og Mariendalsvej
opførtes i 1970’erne af Arbejdernes kooperative Byggeselskab og erstattede en
anden af arbejderkooperationens virksomheder, bryggeriet Stjernen fra 1902. En
del af kvarterets øvrige bygninger skyldtes den godgørenhed, der flød af de
rigdomme, som Josephsen havde skabt, bl.a ved udstykningen af
Mariendalskvarteret. Han bekostede således Mariendalskirken på Nitivej (1908),
i hvis krypt han og hustruen Thora hviler, og begunstigede kvarterets mange veldædige
og faglige stiftelser. Stiftelserne, der rummede smålejligheder og forskellige
udenomsfaciliteter, lå på Mariendalsvej nærmest i en række i nr. 30, 34, 36,
38-40 og 39-41.
Det var ved Allégade (navnet opstod i begyndelsen af
1800-tallet), at hollænderne slog sig ned i 1651 og byggede deres gårde. Gaden
er derfor den ældste i Frederiksberg Kommune, og den emmer stadig af historie.
Frederiksberg mistede det hollandske præg efter byens brand i 1697. Gårdene
blev genopført, men det var nye folk, der flyttede ind.
Landbrugsjorden
overtog Kronen, og nye erhverv kom i stedet, bl.a. håndværkere, slagtere og, på
det nærmeste, en smugkro i hvert hus. Det københavnske borgerskab kunne her
forfriskes – og kongen så egentlig igennem fingre med denne ”trafik”.
Kendt fra gadens ældste tid er bl.a. Lars Mathiesens ”Håbet” i nr. 7 (der
i dag er en del af Lorry-komplekset) og ”Allégade 10”, som er byens ældste
restauration (1780). De fleste gårde er i dag erstattet af nye og høje
bygninger, men Ludvigs Minde (nr. 22) står tilbage og minder med sine mere end
230 år om gamle dage i Allégade.
Fra
Allégade følger mod syd Frederiksberg Runddel.
Runddelen, som aldrig har været særlig rund, blev anlagt omkring 1670, da
Dronning Sophie Amalie lod opføre Prinsessernes Gård, hvor nu indgangen til
Frederiksberg Have er. Den trefløjede lystgård blev senere overladt til
Kronprins Frederik (IV). Stedet fik da navnet Prinsens Gård, og det blev forløberen
for Frederiksberg Slot, der kunne realiseres, da Kronen overtog hollændernes
mark efter byens brand i 1697.
Prinsens
Gård brændte ned i 1753, og kun sidefløjene blev genopført. Sidefløjen i
syd danner i dag rammen om bl.a. Revy- og Morskabsmuseet. Ved Runddelen ligger
også et andet museum, nemlig Storm P. Museet, der er indrettet i en bygning
(fra 1886), der tidligere har rummet politistation og begravelsesvæsen. Bag
disse bygninger findes Haveselskabets Have med den fine udstillingsbygning Brøndsalen
fra 1880’erne. Haveselskabet lå oprindeligt ved Frederiksberg
Allé (hvad Haveselskabetsvej i dag minder os om), men overtog i 1883 de
gamle gartnerier i forbindelse med Frederiksberg
Have.
Syd
for Runddelen løber Pile Allé. Den første historiske
bygning på alléen er Frederiksberg Kirke, der er opført i 1734 af Felix
Dusart. Kirken er usædvanlig ved sin ottekantede form, og dens lige må også søges
uden for landet, nemlig i Holland, hvor kirkens arkitekt kom fra. På kirkegården
kan man tage en vandring i Danmarkshistorien, og bl.a. se gravstederne for Adam
Oehlenschläger, Kamma og Knud Lyne Rahbek, Anders Sandøe Ørsted og mange
andre kendte danskere.
Ved
siden af kirken ligger præstegården (nr. 1) fra 1825 og menighedshuset (nr. 3)
fra 1912 (arkitekt K. Varming). Her lå oprindeligt en lang bygning fra 1734,
der rummede den ældste præstegård og skolen. Længere nede, ved hjørnet af Vesterbrogade,
lå indtil 1906 Slotskroen, opført 1782 ved den nye Roskilde
Landevej. På Pile Allés modsatte side – på slotssiden – ligger De Små
Haver: Hansens gamle Familiehave i nr. 10, M.G. Petersens Familiehave i nr. 16
og Krøgers Familiehave i nr. 18. De stammer alle fra midten af 1800-tallet, og
tilladelserne til de berømte traktørsteder blev oprindeligt givet til slottets
funktionærer
Frederiksberg
Allé blev anlagt i 1704 som kongens helt private allé fra Vesterbrogade
til Frederiksberg
Slot og Have. For at ingen skulle være i tvivl om dette, satte Christian
VII i 1785 en port op for enden ved Værnedamsvej, den såkaldte Jernport, der
siden 1862 har stået ved indgangen til Søndermarken. Efterhånden som der
opstod landsteder langs alléen, fik ejerne af disse dog allernådigst overladt
en nøgle til porten.
De smukke landsteder på alléens nordside opstod i årene efter 1780: Sommerro,
Vennersly, Sommerlyst, Sans Souci og Alléenberg. Alle er væk i dag, og
erstattet af høj bebyggelse fra omkring 1900. Det samme skete også på
sydsiden, hvor der længe var langt mellem husene, indtil der kom gang i
villabyggeriet omkring 1850. Her lå bl.a. forfatteren Carit Etlars villa.
Hurtigt
blev Frederiksberg Allé til forlystelsernes allé. Alléenberg og Sommerlyst
tæt ved Allégade
var populære udflugtsmål igennem hele 1800-tallet. Det var egentlige
forlystelsesetablissementer, og de store parkanlæg rummede luftgynger og
karruseller. Georg Carstensen, der i 1843 grundlagde Tivoli, havde også et øje
på Frederiksberg Allé og i 1857 skabte han Alhambra, der bl.a. omfattede en
koncertsal i maurisk stil med plads til 2000 mennesker!
Alhambra
var en vægtig konkurrent til Tivoli, men det hele varede kun tolv år. Så var
pengene væk, og den store park gav plads til boligkvarteret omkring Alhambravej
og Hauchsvej. Hvor Alléenberg stod, opførtes Den Franske Skole
i 1923-24. Skolen blev bombet ved en fejl i forbindelse med
Shellhus-bombardementet i marts 1945, hvorved over 100 elever og lærere omkom.
Et mindesmærke er rejst ved nr. 74. Efter bombardementet opførtes i 1948-50
fire syvetages boligblokke i nr. 74-96 (Ole Hagen).
Teatre kan Frederiksberg Allé også byde på. I nr. 57 ligger Betty Nansen
Teatret. Det opførtes som koncertsalen Odeon i 1857, men blev i 1869 ombygget
til Frederiksberg Morskabsteater. Betty Nansen ejede teatret fra 1917 til 1943.
I nr. 98 lå fra 1949 ABC-Teatret, hvor Stig Lommer satte mange revyer op i
1950-60’erne. Teatret forsvandt i 1999 og er erstattet af boligbyggeriet
ABC-Huset. I nr. 102 ligger Aveny-T, der tidligere har heddet Fønix-Teatret
(1919), Aveny-Teatret (1957) og Dr. Dantes Aveny (2001). Teatret er den gamle
hovedbygning (fra 1850’erne) til forlystelsesstedet Sommerlyst, grundlagt i
1784.
Nærmest
Vesterbrogade
ligger Sankt Thomas Runddel, der også tidligere er blevet kaldet Lille Runddel
i modsætningen til den store runddel ved Frederiksberg Have. Navnet Sankt
Thomas skyldes et gammel landsted af samme navn, der i 1872 blev købt af en
tidligere apoteker i Dansk Vestindien. I forbindelse med kommunens 75-års jubilæum
i 1932 opsattes to fontæner med figurer forestillende en falkonér og en
amagerkone
Mellem de to gader ligger Frederiksberg Rådhus. Der er
guidede rundture i Rådhuset den første lørdag i måneden. På turen kommer
man også op i rådhustårnet, hvorfra der er en storslået udsigt over
Frederiksberg og København.
Rådhuset
er opført i årene 1941-53 efter tegninger af Henning Hansen som afløser af
det gamle rådhus på hørnet af Howitzvej
og Falkoner
Allé. Før Rådhuset blev bygget, lå der i karréen mellem Bredegade og
Smallegade et gammelt bykvarter med huse, hvoraf flere stammede fra 1700-tallet.
Nok er rådhuskomplekset meget stort, men det kan være vanskeligt at forestille
sig, at der på den samme grund oprindelig lå 30-40 huse!
Ned langs Rådhuset sydlige side løber Frederiksberg Bredegade,
der antagelig var bygaden i middelalderlandsbyen Solbjerg. På gadens sydside
ligger der stadig et par gamle landsteder. Nr. 11 er opført i 1790’erne og
var i en tid ejet af statsminister P.G. Bang. I dag bruges huset af kommunen.
Nr. 13 er opført 1805 af tømrermester Boye Junge. Da enken efter præsten Carl
Hassager døde i 1897 blev huset omdannet til kollegium for ti studenter. For
enden af Bredegade ligger Andebakkedammen, som vistnok var gadekæret i
landsbyen Solbjerg, som Christian IV nedlagde i 1620. Ved Andebakkedammen ligger
Møstings
Hus, der bruges til udstillinger og foredrag.
Bredegade
løber ud i Smallegade, der i dag faktisk er bredere end
Bredegade. Gaden hører ligesom Bredegade også til de oprindelige hollændergader.
Bebyggelsen var dog mere spredt; der lå skiftevis huse og marker langs gadens
nordside. Gadens berømteste bygning lå i nr. 2: landstedet Møstings Hus, opført
1800. Huset var i 27 år sommerbolig for Gehejmestatsminister J.S. Møsting. Det
blev nedrevet i 1959 og genopført ved Andebakkedammen i 1976-78.
I
den anden ende af Smallegade lå fra 1600-tallet et teglværk, der dog
forsvandt, mens selve Teglgården blev tilbage. Den blev nedrevet i 1890. Som nærmeste
nabo til Teglgården opførte Nobel en tobaksfabrik i 1860, som han dog
mageskiftede med fajancefabrikken Aluminia otte år senere. Siden er der blevet
lavet porcelæn på stedet, nu af Royal Scandinavia (nr. 45), der arrangerer
rundvisninger på fabrikken flere gange om måneden.
Howitzvej og
Solbjergvej
Bag
Smallegade
opstod engang i 1700-tallet en ny adgangsvej til markerne omkring Godthåb. I
ca. hundrede år hed vejen Lampevej, vistnok fordi byens jordemoder boede her,
og som den eneste på vejen havde en lampe hængende uden for sit hus. Lampevej
fik et dårligt ry efter et brutalt rovmord i 1889, og i 1905 blev den omdøbt
til Howitzvej.
På
det store areal mellem Howitzvej og Solbjergvej rejstes gennem den sidste
halvdel af 1800-tallet fattigvæsenets institutionskompleks, der bl.a. omfattede
sygehus, fattighus, alderdomshjem, børneoptagelseshjem og sygestiftelse. Efter
udflytningen af institutionerne til Nordre Fasanvej opførtes på stedet senere
brandstationen (nr. 26-28) fra 1931-32 (Kommunens arkitektafd.), politistationen
(nr. 30) fra 1918-19 (Hack Kampmann), domhuset (nr. 32) fra 1920-21 (Hack
Kampmann og Kaj Gottlob), Solbjerg Kirke (nr. 34) fra 1907-08 (Kristoffer
Varming) og Hovedbiblioteket (Solbjergvej 21-25) fra 1933-35 (Kommunens
arkitektafd.).
På
Howitzvej finder man også Frederiksberg Arbejderhjem (nr. 14-16) fra 1875 - et
eksempel på tidens filantropiske boligbyggeri for arbejdere. I nr. 36 ligger
stadig Howitz’ fødeklinik fra 1863, der i dag bruges af politiet.
I
1864 flyttede Københavns Hovedbanegård til et område nær Vesterport Station,
og den sjællandske jernbane blev forlagt over Frederiksberg. En banegård blev
opført på Solbjergvej (nr. 6-10), og er i dag den ældste
dansk-projekterede banegård. I 1934 startede S-togsdriften fra Frederiksberg
til Vanløse, og en moderne station blev opført ved Falkoner Allé. Driften
blev indstillet i 1998. I dag er Frederiksberg en station på den nye metrostrækning
fra Ørestaden til Frederiksberg. Den nye station ligger under jorden.
Med
til den gamle banegård hørte også et stort godsbaneareal, der blev flittig
benyttet langt op i 1900-tallet, selv efter at banen til Frederiksberg i 1911
blev et blindspor, der endte lige ved Falkoner
Allé. Dette areal danner i dag rammen om Frederiksberg Centret, opført
1995-96, og Handelshøjskolen, opført 1999-2000. På grunden mellem Solbjergvej
og Howitzvej opføres for tiden et nyt Frederiksberg Gymnasium med Henning
Larsen som arkitekt.
Christian
IV anlagde kongevejen i 1620’erne, og en generation senere blev den hovedfærdselsåren
fra København til Ny Amager, som Frederiksberg oprindeligt blev kaldt. Da
Frederik IV i 1704 anlagde Frederiksberg
Allé til sit nye slot på Frederiksberg, fik forgængerens kongevej hæftet
et ”Gammel” foran. Indtil midten af 1800-tallet var der kun meget spredt
bebyggelse langs Gammel Kongevej. Der lå fra gammel tid
landstederne Sankt Jørgenslund, Svanholm, Nøjsomhed, Forhåbningsholm og
Wilhelmineslyst samt nogle mindre ejendomme. Men i 1800-tallets andet halvdel
kom der for alvor gang i byggeriet, da Gammel Kongevej blev Frederiksbergs
egentlige forretningsgade. Derved forsvandt de gamle landsteder, og den høje og
sammenhængende bebyggelse trådte i stedet.
Frederiksberg har været forskånet for det værste slum, men ét sted gik det
dog galt. Tæt ved Sankt Jørgens Sø opstod i 1850’erne et arbejderkvarter præget
af spekulationsbyggeri i stor skala. Det var gaderne mellem Vodroffsvej
og Svanholmsvej – det såkaldte Schønbergsgade-kvarter. Det var
et område præget af kriminalitet og prostitution, og et par gader måtte
skifte navne på grund af det dårlige rygte. De fleste huse er i dag saneret
bort, væk er f.eks. hele Danmarksgade. Det var i øvrigt det område, som den
verdensberømte arkitekt Jørn Utzon havde store planer med i 1959. Her skulle
der være punkthuse, kontor- og butiksejendomme, og et japansk-inspireret
landskab skulle skære sig ind i bebyggelsen. Som så mange andre af Utzons
projekter, blev dette heller aldrig gennemført.
På
Gammel Kongevej nr. 60 tårner Codanhus sig op med sine 18
etager, opført 1961 (Ole Hagen). Her lå tidligere biografen Kino-Palæet, opført
1918 (Axel Maar), og før da P. Andersens Jernstøberi (med eget vandværk) og
bryggeriet Svanholm, begge fra 1850’erne. Allerede i 1723 opstod noget af den
ældste industri på dette sted, da et par driftige herrer fik kongens
tilladelse til at anlægge en plantage, hvor de skulle dyrke planter, der kunne
bruges til farvning. I nr. 70-76 ligger Gammelkongevejsgården fra 1930’erne,
opført i bedste funktionalistiske byggestil (Frits Schlegel og Magnus
Stephensen). I nr. 78 findes et af de sidste etagehuse fra midten af
1800-tallet, med forhave og stakit til gaden.
Den
første sidevej til Gammel Kongevej på den frederiksbergske side er Værnedamsvej.
Vejen adskiller i dag Frederiksberg og Københavns kommuner, og kun de ulige
numre hører til Frederiksberg. Sådan har det ikke altid været, for oprindelig
hørte også hele den anden side, ja, hele karréen ned til Bagerstræde, til
Frederiksberg. På det areal, der nu hører København til, lå flere værtshuse
og herberger, blandt hvilke Verner Dams værtshus fra 1730’erne må nævnes.
Det er nemlig Verner Dam, der har lagt navn til gaden, om end navnet med tiden
er blevet lidt forvansket.
På Frederiksberg-siden lå der flere små landsteder, bl.a. det nu forsvundne
Rosenlund (nr. 5), der i midten af 1800-tallet var et populært
forlystelsessted. I nr. 13 ligger stadig de bygninger, professor Hans
Schneekloth lod opføre i 1855 til sin latin- og realskole. Schneekloths Skole
huskes stadig af mange, men den flyttede i 1969 til Brøndby. Bygningerne bruges
i dag af Teknisk Skole.
Værnedamsvej
er ellers en velbesøgt handelsgade med mange små butikker og caféer. Den er
dog stærkt trafikeret, og det siges mand og mand imellem, at det skyldes
uenighed mellem de to kommuner, at gaden aldrig er blevet omdannet til gågade!
Tæt
op ad Gammel Kongevej opstod fra midten af 1800-tallet landets første egentlige
villakvarter. Det var ved den tid, de gamle volde omkring København faldt og
det blev tilladt at bygge inden for en afstand af en kilometer fra voldene og søerne.
De uspolerede villaveje findes især i området mellem H.C. Ørsteds Vej og Bülowsvej:
Uraniavej, Lindevej, Kastanievej og Amalievej. Mange af
villaerne dér er henved 150 år gamle. Gå en tur op ad disse veje og oplev det
gamle Frederiksberg!
Den
ældste del af Landbohøjskolen ligger på Bülowsvej nr. 13. Hovedbygningen
stammer fra 1856 (Gottlieb Bindesbøll). Åben for publikum er Landbohøjskolens
Have på hjørnet af Bülowsvej og Thorvaldsensvej. Den botaniske have er et
yndet åndehul for både de studerende og naboerne til Landbohøjskolen. På
Thorvaldsensvej nr. 40 og Rolighedsvej
ligger to af skolens nyeste bygninger.
På
den sidste sidevej til venstre inden Allégade
ligger Edisonsvej. På vejen ligger byens ældste
elektricitetsværk fra 1898. I tilknytning til værket opførtes remiser for de
frederiksbergske sporveje. I dag er dette område udlagt til en smuk rosenhave
(bag Allégade 20). For enden af Edisonsvej løber Hollændervej.
Med dette navn satte man i 1889 et minde om Frederiksbergs oprindelige
befolkning, som ”indvandrede” fra Amager i 1651. Hollændervej huser Hollændervejens
Skole (nr. 3-5), opført 1891 og i de første 100 år brugt af Frederiksberg
Gymnasium.
Alléen
og pladsen blev først anlagt omkring 1925. Begge rummer de flere store
institutioner: Handelshøjskolen og Købmandsskolen er opført henholdsvis
1938-39 (Viggo Jacobsen) og 1926-27 (Jesper Tvede). På den anden side af
pladsen ligger Forum, oprindeligt opført i 1926 af O. Gundlach-Pedersen – og
dengang kendt som Kæmpehallen. En sabotageaktion i 1944 ødelagde Forum, der først
blev genopført i 1947 af den samme arkitekt. Forum er nok især kendt for
Seksdagesløbene.
Rosenørns Allé nr. 22 rummer Radiohuset fra 1938-45 (Vilh. Lauritzen) med
studieblokke og den pragtfulde koncertsal. Det er planen, at Radiohuset skal rømmes,
når den nye TV-by står færdig i Ørestaden om nogle år.
Hvor Radiohuset ligger i dag, lå indtil 1930’erne resterne af den gamle Ladegård.
Ladegården hører til blandt de ældste kapitler af Frederiksbergs historie.
Det var nemlig Christian IV, der i 1620 nedlagde landsbyen Solbjerg, fordi
markerne skulle bruges til græsning og avl for hoffets kvægbestand. Til det
formål opførte han Ladegården. Det blev ikke den store succes, og allerede i
1651 overlod han en del af markerne til 20 hollænderfamilier fra Amager, der
slog sig ned ved vore dages Allégade.
Ladegården
blev ødelagt af svenskerne i 1658, men genopbygget. Fra 1733 til 1908 tjente
bygningerne forskellige sociale formål: Krigshospital, sindssygehospital (Sankt
Hans) og sidst den berygtede tvangsarbejdsanstalt, som først fandt nye og
moderne rammer, da Sundholmen stod færdig. Efter 1908 forsvandt de gamle
bygninger lidt efter lidt.
Langs Ladegårdens nordside løb Ladegårdsåen, indtil den blev rørlagt i
1890’erne. I dag løber Åboulevarden på dette sted, og skiller – ligesom
åen i sin tid – Frederiksberg fra Københavns kommune.
Hele
området mellem Nyelandsvej / La Cours Vej og jernbanelinjen
udlagdes fra slutningen af 1800-tallet og på den anden side af århundredskiftet
til et af Frederiksbergs andre store planlagte industrikvarterer.
På
den store grund nord for Stæhr Johansens Vej (tidligere
Fabrikvej) og næsten frem til Nyelandsvej
etableredes allerede 1881, let tilbagetrukket fra husrækken ud til Nordre
Fasanvej, J.C. Ferslews Papirfabrik, der senere fik navnet Frederiksberg
Papirfabrik og kom til at indgå i De forenede Papirfabrikker. Produktionen ophørte
i 1975, og godt 5 år efter påbegyndtes opførelsen af de fire boligblokke, der
blev navngivet Seedorffs Vænge.
Nabogrunden
blev lige efter år 1900 inddraget til kommunale værker - først forbrændingsanstalt
og senere også elværk. Forbrændingsanstalten, der var en af de første af sin
art i Danmark, forbrændte det affald, kommunen havde problemer med at komme af
med, og producerede bl.a. centralvarme til Frederiksberg Hospital og kraft til
elværkets turbiner. Bygningskomplekset udvidedes i 30’erne og erstattedes af
det nuværende fjernvarmeværk fra slutningen af 80’erne - det gamle elværk
med ovnhal blev dog stående tilbage. På grunden ned mod jernbanen opførtes i
1908 mejeriet Trifolium, hvis bygninger i begyndelsen af 70’erne erstattedes
dels af Frederiksberg Tekniske Skole dels af Handelshøjskolen.
På
grunden mellem jernbanen og La Cours Vej, og afgrænset i øst og vest af Emil
Chr. Hansens Vej og Dalgas Boulevard, rejstes fra 1906 Nordiske Kabel- og
Traadfabrikkers kolossale industri- og administrationsbygninger. Efter
udflytningen til Glostrup blev de gamle fabriksbygninger, lige på nær
hovedbygningen på La Cours Vej, i slutningen af 1980’erne erstattet af
bebyggelsen Dalgas Have, der kom til at bestå af Handelshøjskolens
erhvervssproglige fakultet samt hesteskoformede boligblokke og punkthuse med
kvadratisk grundplan. Bebyggelsen er et eksempel på den byomdannelse, der i de
seneste 20 år har præget byudviklingen på Frederiksberg.
Bernhard Bangs Alle på den anden side af Dalgas
Boulevard anlagdes i midten af 1920’erne og var af kommunens byplanlæggere tænkt
som en forlængelse af Fabrikvej. Hele den sydlige og vestlige del ned mod
jernbanelinjerne udlagdes da også til industrikvarter, der fra slutningen af
20’erne og i de efterfølgende årtier blev bebygget med en skotøjsfabrik, en
lakridsfabrik og andre erhvervsbygninger. Nordsiden af vejen blev derimod
bebygget med beboelseskomplekser fra samme periode. Bebyggelsesmønstret går
igen langs den yderste og vestligste del af C.F. Richs Vej, der
bugter sig frem til kommunegrænsen - før 1901: Vanløse i Brønshøj-Rødovre
Sognekommune - efter 1901: Københavns Kommune. Området gennemskæres mod vest
af godsringbanen, der blev åbnet omkring 1930, men fire år efter anvendtes som
S-bane på strækningen Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
Den
korte buede banestrækning mellem ringbanen og Frederiksberg-banen anlagdes i
1930 som forbindelsesbane for godstog fra Frederiksberg godsstation og videre
mod nord til Hillerød og Helsingør. Mellem de to jernbanestrækninger opførtes
i midten af 30’erne bebyggelsen Ringparken, der er et eksempel på rendyrket
funktionalistisk etagebyggeri. Ringparken består af fem krummede boligblokke
tilpasset det skrånende terræn. Blokkene har flade tage, store altaner og
pudsede facader, som skulle illudere, at de var opført i jernbeton - ren
funkis.
Peter
Bangs Vej var i århundreder en af Hovedstadens udfaldsveje mod vest, men blev først
bebygget i slutningen af 1800-tallet og navnlig i det 20. århundredes første
halvdel. Diakonissestiftelsen i nr. 1 opførtes 1876 som en
middelalderlagtig, klosterlignende trefløjet hospitalsbygning og udvidedes
flere gange i 20’erne og 30’erne. Sygepensionatet “Sarepta” overfor i
nr. 8 og vuggestuen ”Teba” i nr. 10 fra 1880’erne hørte ligeledes under
stiftelsen.
Lige
før Lindevangs
Allé anes stadig Vestbanens gamle linjeføring på begge sider af Peter
Bangs Vej. Området nordfor, mellem den gamle banelinje,
Finsensvej og helt frem til Frederikssundsbanen, blev i tiden omkring år
1900 bebygget med en række omfattende fabriksanlæg - bl.a. støvsugerfabrikken
A/S Fisker & Nielsen i nr. 30 fra 1913.
Over
for Nilfisk opførtes i slutningen af 1890’erne Frederiksberg Arbejderes
Byggeforenings dobbelthuse på Friheds-, Ligheds- og Broderskabsvej
samt Folkets Alle. Byggeriet langs Peter Bangs Vej frem mod
S-banen er karakteristisk for den planlagte byudvikling i tiden efter
1914. Beboelsesejendomme i flere etager ud til den gennemgående gade –
kulissebyggeri - og bagved, mod syd, vidtstrakte områder med villabyggeri. Husrækken
brydes dog af Lindevangskirken i nr. 69, der opførtes i 1925-26 og var påvirket
af 1600- og 1700-tallets kirkebyggeri.
Kulissebyggeriet langs dens vestlige del af Peter Bangsvej fra S-banen til
grænsen til Københavns Kommune er fra 30’erne og 40’erne.
Byggestilen er funktionalistisk, og planløsningen enten forskudte blokke eller
åbne karréer, som Frederiksberg Boligselskabs ejendomme på nordsiden af
vejen. Syd for Peter Bangs Vejs etagehuse ligger dels den strengt
funktionalistiske K.B. Hallen fra 1936-39 og kommunens vidtstrakte idrætsbaner
ned mod Roskildevej,
dels det store villakvarter ned mod Troels-Lunds Vej. Den krydsende jernbane
blev anlagt lige efter år 1900 som forbindelsesbane fra Vanløse til Valby på
Vestbanen i anledning af de ændrede linjeføringer til Københavns nuværende
hovedbanegård (1911). Strækningen omdannedes til S-bane i 1941, og i denne
forbindelse opførtes stationen Peter Bangs Vej med ekspeditionslokaler i
gadeniveau og overdækket trappe op til perronen. Stationen er et eksempel på
en af Hovedstadens første S-togsstationer holdt i stram funktionalistisk stil.
Lige
vest for S-banen løber mod syd Hoffmeyersvej. Vejen blev anlagt
1925-1935. Bydelen mellem Hoffmeyersvej og idrætsbanerne ved K.B. Hallen består
frem til Troels-Lunds Vej af et villakvarter fra mellemkrigstiden, og sydfor af
en række omfattende institutioner: Søndermarkskolen i nr. 32 fra 1934 samt
Johannesskolen fra 60’erne længere nede ad Troels-Lunds Vej, og ud til
Marielystvej ligger plejehjemmene Ingeborggården, Kredsens Hus og de to
kollektivhuse Sophie Amalie Gården og Frederiksgården.
Finsensvej anlagdes i 1755 og hed sammen med Howitzvej
oprindeligt Lampevej og førte ud til Bogholdergården i Vanløse. Vejen
bebyggedes fortrinsvis i det 20. århundredes første halvdel.
På
det første stykke efter Nordre
Fasanvej opførtes omkring år 1900 fabriksanlæg ved banelinjerne, men
efterhånden også etagebyggeri. Boligbyggeriet ved Wilkensvej / Dalgas
Boulevard var fra samme tid og af samme karakter som i Lindevangskvarteret.
Den store grund mellem Lauritz Sørensens Vej og jernbanen, Finsensvej nr.
70-76, blev omkring 1900 udlagt til kommunale forsyningsværker - dels et nyt
gasværk (1895) dels elværket, Finsensværket, fra 1908.
Efter
at produktionen af el og gas ophørte, blev en betydelig del af bygningerne
revet ned i 70’erne - gasbeholderne og en del af elværkets bygninger blev dog
tilbage. Området byomdannedes omkring 1980 til bebyggelsen Solbjerg Have,
der udover en række sociale institutioner kom til at rumme Frederiksberg
forenede Boligselskabs varierede og utraditionelle boligbyggeri, der med det
bevidst opløste præg var et opgør mod det gamle og mere konforme
boligbyggeri.
Kulissebyggeriet
på det sidste stykke af Finsensvej inden grænsen til Københavns
Kommune er fra 30’erne og 40’erne, og er i stil og planlægning et eksempel
på funktionalismens planløsning. Det gælder f.eks. de vinkelformede huse
langs Flintholm Allé og Frederiksberg forenede Boligselskabs
blokke mellem Gustav Johannsens Vej og Nis Lorenzens Vej.
Den
lille koloni af 100 enkelt- og dobbelthuse på Buen og Ved
Grænsen er et andet eksempel på almennyttigt boligbyggeri fra årene
omkring 1. Verdenskrig. Bebyggelsen er opført af Frederiksberg kommunale
Funktionærers Boligforening 1914-19 og er stærkt inspireret af tidens
haveboligbevægelse og foreningen “Bedre Byggeskik”, der arbejder for et
kvalitetsløft i det almindelige boligbyggeri baseret på de gamle traditioner i
byggehåndværket.
Den vestligste del af vejen Ved Grænsen fortsætter efter Finsensvej over i Sønderjyllands
Allé. Alleen anlagdes i starten af 1920’erne og henviste sammen med
kvarterets andre sønderjyske lokalitetsnavne til genforeningen i 1920. De tre
blokke nord for Peter Graus Vej opførtes som ældreboliger af
kommunen i 1943, mens Falkonergårdens Gymnasium rejstes af staten i begyndelsen
af 50’erne - efter statsskolernes overførelse til amtskommunerne i 1986 blev
skolen overtaget af kommunen.
Ud
til den østlige side af alléen ligger Frederiksberg Idrætspark, Sønderjyllandsskolen
og Damsøbadet fra 1942. På den vestlige side ligger, afgrænset af A.D.
Jørgensens Vej og Mørk Hansens Vej, Den sønderjyske
By. Den neoklassicistiske boligbebyggelse blev opført af kommunen i midten af
20’erne. Karréformen er stadig fremherskende, men i modsætning til storgårdskarréerne
i Lindevangskvarteret er husene lavere, ikke sammenbyggede og omgivet af
forhaver.
Adelvej,
den gamle Roskildevej, anlagdes i middelalderen og udgik fra Københavns
Vesterport og løb ad nuværende Vesterbrogade,
Rahbeks Allé og Valby Langgade. Den nuværende strækning over Frederiksberg
Bakke og videre mod vest anlagdes i 1770’erne.
De
åbne beboelseskarréer på Rådmands Steins Allé og Roskildevej
er opført fra midten af 1930’erne og frem til begyndelsen af
50’erne. Bydelen mod syd var helt frem til slutningen af 50’erne udlagt til
det i 1896 oprettede Koch’ske Handelsgartneri, og blev dermed det sidste større
område på Frederiksberg, der bebyggedes: først med tvillingeskolerne Joakim
Larsen Skolen og Sofus Franck Skolen fra 1956-57 (senere Skolen ved Norden
Plads) og fra slutningen af 60’erne højhuset Domus Vista med det lavere
butikscenter (Nordens Plads) samt boligblokkene syd for Johannes V.
Jensens Allé. Området er et eksempel på den byudvikling, som også
ses mange steder i Hovedstadens forstæder.
Punkthusene ”Søndermarken” med
tilhørende filialbibliotek, butikker og børneinstitution er et tidligere
eksempel på efterkrigstidens boligbyggeri opført af Frederiksberg forenede
Boligselskab 1951-55. Sammen med de tilsvarende huse på Bellahøj
introduceredes hér boligbyggeri i jernbeton. Husene er desuden et af de få
danske eksempler, der er baseret på funktionalismens førende teoretiker Le
Corbusiers tanker om punkthuse, anlagt, så der blev størst muligt friareal.
På stykket frem mod Søndre Fasanvej ligger på nordsiden af Roskildevej Solbjerg Kirkegård, der påbegyndtes 1865, og med et kapel fra 1870’erne og en række kendte frederiksbergeres gravsteder. Sydsiden domineres af Søndermark Kirkegård fra 1929. Den øvrige bebyggelse påbegyndtes i 1870’erne og rummede både bolig- og erhvervsbyggeri. Villakvarteret langs Pelargonievej opstod fra 1890’erne.
Jernbanerne gennem Frederiksberg
Af
Kim Vandrup, levenedsmiddelinspektør ved Miljø- og Levnedsmiddelkontrollen,
Teknisk Direktorat, Frederiksberg Kommune.
1997
var et rigtigt jernbaneår. Jernbanen fejrede en hel del jubilæer over hele Sjælland.
Det var nemlig her det hele begyndte. Det var i 1997 150 år siden, Danmarks første
jernbane startede - jernbanen mellem København og Roskilde. Det var Kystbanens,
en del af Gillelejebanens og en del af Frederiksværkbanens 100 års jubilæum,
og det var i 1997 jernbanerne blev uafhængige af færgerne over Storebælt.
I disse år er også jernbanen på Frederiksberg i forvandling. I sidste nummer af "TD under ét" (udgivet af Teknisk Direktorat) kunne vi læse en god artikel om fremtidens jernbane på Frederiksberg. I denne artikel vil vi se tilbage.
Transport af gods kunne i midten af 1800-tallet ske med dyretrukne kærrer, eller det kunne sejles fra havn til havn. Det var besværligt og omstændigt, og det tog lang tid. Vejene var dårlige og skibene små. På den baggrund var jernbanen kærkommen. Anlægsarbejderne var naturligvis betydelige i forhold til anlæg af veje, men fordelene var meget synlige både med tid og mængde af transporteret gods. Det var nu muligt at få landbrugsprodukter ud til havnene til eksport på en overkommelig og nem måde. Den første strækning mellem København og Roskilde havde dog ikke den godssucces som Jernbaneselskabet havde håbet på, dertil er afstanden for kort, men ved banens forlængelse til Korsør i 1856 kom de forventede godsmængder til banen.
Persontransporten var heller ikke for sjov. Over længere afstande var det selvfølgeligt at sejle, men selv om Danmark er et kystrigt land, kan man ikke sejle til alle egne. Det var nødvendigt at ride eller tage med en postdiligence eller andet dyretrukket køretøj. Jernbanen var også her et stort fremskridt. Det var en meget behageligere måde at rejse på og meget hurtigere. Folk tog den nye rejseform til sig med det samme. I starten blev det nødvendigt at rationere billetterne, idet folk kom op at slås om pladserne. Man så også muligheden for at komme ud af byen som en forlystelse. Selve togturen var en oplevelse, men også det at besøge andre steder uden direkte at være på ferierejse med overnatninger var for mange meget spændende. Man kunne tage hjem igen om aftenen.
Passagerernes begejstring og godsets fremkommelighed blev grundlaget for, at der blev lagt jernbaner overalt i Danmark i den sidste del af det 19. århundrede. Hvis man kikker på gamle kort over Frederiksberg, vil man se, at jernbanen har krydset indover kommunen mange steder. På kortet kan man se nogle af de linieføringer, der har gået/går gennem Frederiksberg. Det er muligt at se banen fra søerne til Frederiksberg Station, forbindelsesbanen til Nørrebro og godsforbindelsesbanen fra Nørrebro til København H, der lige skærer Frederiksberg mod nordøst. Mod vest kan den nuværende S-bane til Vanløse ses og mod sydvest forbindelsesbanen til Vigerslev mod Roskilde og Korsør. Kommunen er endvidere kranset af jernbane mod nordvest. Det er godsforbindelsesbanen fra Godsbanegården til Nørrebro, samtidig med at denne bane bruges af S-toget fra Vanløse til Hellerup. Vi kalder den i dag Højbanen. Mange af de nedlagte strækninger kan man stadig se i bybilledet, når man vandrer rundt på Frederiksberg. Der ligger kolonihaver eller stier, eller blot "skygger" i bebyggelserne.
Frederiksberg Station blev oprettet i 1864 som station på den nye linieføring fra København til Korsør. Banen havde udgangspunkt på Københavns 2. Hovedbanegård, som lå, hvor Paladsbiograferne ligger nu, og løb via Gyldenløvesgade over søerne videre gennem Frederiksberg til Vigerslev. Forholdene på den første hovedbanegård var blevet for trange allerede med forlængelsen af jernbanen fra Roskilde til Korsør, og med projekteringen af jernbaner mod nord var det naturligt at få Frederiksberg med på jernbanenettet. Det var Nordbanen, man samtidig anlagde. I dag kender vi Nordbanen som S-togslinien til Hillerød, men den var oprindelig en "almindelig" jernbane mellem København og Helsingør over Hellerup, Hillerød og Fredensborg. Ligeledes anlagdes Klampenborgbanen, der fulgte Nordbanen til Hellerup og her drejede fra mod Klampenborg. Klampenborgbanen, som først i 1897 blev til en del af den nuværende Kystbane, var udelukkende anlagt for at få de forlystelsessyge københavnere ud til skov og strand. Den første køredag afsendtes ikke mindre end 34 tog med over 16.000 passagerer mod Klampenborg. Og de skulle alle hjem om aftenen, hvor der afgik tog hver halve time fra kl. 20:00. De sidste kom med toget ved 4-tiden om morgenen. Fra 1896 kunne frederiksbergborgerne også komme med tog til Klampenborg, idet der anlagdes et forbindelsesspor til Nørrebro og Hellerup.
Frederiksbergs
første station, som ligger på Solbjergvej og nu er fredet, har ikke haft den
store betydning for personbefordringen. Hovedlinien fra Københavns Hovedbanegård
til Korsør har kun gået over Frederiksberg mellem 1864 og 1911, da den nuværende
linieføring blev etableret, og banestykket mellem Falkoner Allé og Vodroffsvej
blev nedlagt. Til gengæld har stationens betydning som godsstation været væsentlig.
Det var til Frederiksberg mælketogene fra provinsen ankom. Lige op ad baneterrænet lå med sporforbindelse 2 mejerier: Solbjerg Mejeri og Københavns Mælkeforsyning. Transporten af mælk startede allerede i stor stil i 1891, og den fortsatte helt op til 1950’erne, hvor lastbilbefordring tog over. Udover mælken kan nævnes produkter fra NKT, kul til gasværket, der lå på Finsensvej, og syrer fra Superfos/Kemira som meget betydelige godstyper fra og til Frederiksberg. Godsbefordring med jernbane er nu en saga blot på Frederiksberg. Godsbefordringen til Frederiksberg sluttede i 1993. Hele godsarealet er solgt og rummer nu Frederiksberg Centret og det, der skal blive en ny handelshøjskole. Hverken mejerierne, NKT, gasværket eller Kemira eksisterer længere på Frederiksberg.
Med etableringen af Højbanen
i 1930 og S-togsnettet i 1934 blev Frederiksberg atter forbundet med
Den 3. station på Frederiksberg bliver den med den korteste levetid. Den er etableret vest for den gamle stationsbygning i 1996 og rummer faktisk kun 2 perroner og et halvtag. Et billetkontor er dog placeret i Frederiksberg Centret omtrent på det sted, hvor den 2. station lå. Den 3. station betjener S-togene og vil forsvinde, når arbejdet med minimetroen påbegyndes ultimo 1998 eller primo 1999. Stationen har fået en international designpris - Brunel-prisen.
Det kan måske undre, at den første jernbanelinie ikke gik over Frederiksberg, når vi i dag kender kommunen som et kraftcenter i hovedstaden. Det skal ses i lyset af, at Frederiksberg først blev en selvstændig kommune i 1857. Endnu i starten af 1850’erne var det en lille landsby med stråtækte huse og ca. 4.300 indbyggere. Efter 1857 tog udviklingen imidlertid fart, og indbyggertallet blev fordoblet i hvert af de efterfølgende årtier. Denne udvikling krævede selvfølgelig sin jernbane.