LONDON:
100 kroner om dagen i entre.....
Kloge
hoveder i Københavns Borgerrepræsentation har i årevis gået og
fjumret med planer om at indføre et system med betaling af
bompenge for at køre ind i Københavns midtby.
Et tilsvarende system er nu formedelst 3 MILLIARDER kroner
blevet etableret i Londons inderste bymidte og trådte i kraft den
17 Februar 2003. Det kommer til at koste 100
kroner OM DAGEN eller 2200 kroner om måneden
at trille sit køretøj ind i Londons bymidte! Fra starten var det
kun det lyserøde område på kortet herunder som var betalingszone og
prisen var £5 om dagen. I foråret 2007 udvidede man så zonen til det
dobbelte og skyndte sig også lige at hæve prisen til £8 om dagen. Zonen
kan dog passeres fra nord til syd via Park Lane uden at man skal betale.
Her kan du se et kort over det område i London hvor der skal
betales bompenge:
Skulle
man "glemme" at betale koster det - hold nu fast - 1000
kroner i bøde! Parkerer man sin elskede bil indenfor zonen skal afgiften være
betalt inden midnat samme dag, ellers falder Borgmester Ken
Livingstones hammer. Man forventer kun en nedgang i trafikken på højst 15-20% ved
dette initiativ. Afgiften skal betales ved indkørsel i bymidten på alle hverdage
mellem 07:00 og 18:30.
Som det er sædvane med kommunalpolitiske ting, var der naturligvis
en masse ting der IKKE var på plads før indførelsen af systemet:
Fra starten var det meningen at man kunne betale sine (i starten) 60 kroner om
dagen på alle Londons posthuse, men Royal Mail trak sig fra
aftalen i sidste øjeblik fordi man ikke tror på systemet.
Man har ikke fået en ordning for de borgere som bor lige uden for
zonen som skal lige indenfor zonen hver morgen og aflevere deres børn
i skole. Samtidigt har mange skoler og sygehuse indenfor zonen
haft en kraftig personaleafgang, idet mange medarbejdere på disse
lavtlønnede arbejdspladser ikke vil betale omkring 2200 kroner
ekstra om måneden for at komme på arbejde.
Derudover havde Londons omkring 30.000 taxier ikke haft
mulighed for at søge om dispensation for afgiften da den trådte i kraft den 17 Februar 2003.
Dette gav et voldsomt kaos de første måneder efter ordningens idførelse
Der har naturligvis været MEGET voldsomme protester mod
bompengesystemmet, både fra fagforeninger og alle mulige andre
organisationer. Et biludlejningsfirma indenfor zonen har beregnet,
at de kommer til at betale næsten 1 million kroner årligt i
bompenge. De planlægger nu at flytte udenfor zonen.
Skal man besøge The Dorchester Hotel på Park Lane koster det
intet i bompenge. Hovedindgangen ligger udenfor zonen. Men skal
man aflevere varer til bagindgangen - så koster det 60 kroner at
køre rundt om huset. Gad vidst hvor mange varevogne der er med på
den?
Det offentlige kontor der skal administrere Londons nye
bompengesystem og bl.a. de 500 kameraers daglige afsløringer er
naturligvis bekvemt placeret UDENFOR zonen, så de ansatte ikke
bliver påvirket at galskaben.
Londons
Borgmester Ken Livingstone
Arkitekten bag hele dette cirkus er Londons borgmester. Han hedder Ken
Livingstone og er naturligvis er Socialdemokrat og er kendt for
at HADE biler, så det er da godt han har anvaret for TRAFIKKEN i
en af verdens største og mest trafikerede byer!
Ken Livingstone har ikke selv nogen bil, ej heller et kørekort. Iøvrigt
blev han i December 2002 i en alder af 57 år far for første
gang. Sidste år brugte han over 60.000 kroner på taxikørsel (måske
er han ikke så dum...!)
Han vil angiveligt nu iøvrigt til at tage kørekort...
Samme Ken Livingstone var iøvrigt en af de varmeste fortalere
for byggeriet af den kæmpemæssige skandaleramte udstillingshal
The Millenium Dome til omkring 7 milliarder kroner, som måtte
lukke efter under et års drift. Driftig Borgmester de har sig
derovre....
Man kommer sgu´ helt til at holde af Ritt og hendes lille ven
Bondam.....
Det værste er,
at trafikken indenfor betalingszonen ikke er steget mere end
omkring 10% i de sidste 30 år. Men uden for zonen er den mere end fordoblet i
samme periode. Her er den nu naturligvis at steget voldsomt. Men
derude er "Red Ken" jo heller ikke borgmester, so who cares
about them....
Jeg siger bare: GOD TUR til London...
Du
kan læse mere om Central London Congestion Charge på den
offiicielle side her.
Og
du kan læse om ulemperne her
Tilbage
til TaxaFinn
|