London Congestion Charge hos TAXAFINN.dk

 

LONDON: 100 kroner om dagen i entre.....

 

Kloge hoveder i Københavns Borgerrepræsentation har i årevis gået og fjumret med planer om at indføre et system med betaling af bompenge for at køre ind i Københavns midtby.

Et tilsvarende system er nu formedelst 3 MILLIARDER kroner blevet etableret i Londons inderste bymidte og trådte i kraft den 17 Februar 2003. Det kommer til at koste 100 kroner OM DAGEN eller 2200 kroner om måneden at trille sit køretøj ind i Londons bymidte! Fra starten var det kun det lyserøde område på kortet herunder som var betalingszone og prisen var £5 om dagen. I foråret 2007 udvidede man så zonen til det dobbelte og skyndte sig også lige at hæve prisen til £8 om dagen. Zonen kan dog passeres fra nord til syd via Park Lane uden at man skal betale.



Her kan du se et kort over det område i London hvor der skal betales bompenge:

Skulle man "glemme" at betale koster det - hold nu fast - 1000 kroner i bøde! Parkerer man sin elskede bil indenfor zonen skal afgiften være betalt inden midnat samme dag, ellers falder Borgmester Ken Livingstones hammer.  Man forventer kun en nedgang i trafikken på højst 15-20% ved dette initiativ. Afgiften skal betales ved indkørsel i bymidten på alle hverdage mellem 07:00 og 18:30.

Som det er sædvane med kommunalpolitiske ting, var der naturligvis en masse ting der IKKE var på plads før indførelsen af systemet:

Fra starten var det meningen at man kunne betale sine (i starten) 60 kroner om dagen på alle Londons posthuse, men Royal Mail trak sig fra aftalen i sidste øjeblik fordi man ikke tror på systemet. 

Man har ikke fået en ordning for de borgere som bor lige uden for zonen som skal lige indenfor zonen hver morgen og aflevere deres børn i skole. Samtidigt har mange skoler og sygehuse indenfor zonen haft en kraftig personaleafgang, idet mange medarbejdere på disse lavtlønnede arbejdspladser ikke vil betale omkring 2200 kroner ekstra om måneden for at komme på arbejde.

Derudover havde Londons omkring 30.000 taxier ikke haft mulighed for at søge om dispensation for afgiften da den trådte i kraft den 17 Februar 2003. Dette gav et voldsomt kaos de første måneder efter ordningens idførelse

Der har naturligvis været MEGET voldsomme protester mod bompengesystemmet, både fra fagforeninger og alle mulige andre organisationer. Et biludlejningsfirma indenfor zonen har beregnet, at de kommer til at betale næsten 1 million kroner årligt i bompenge. De planlægger nu at flytte udenfor zonen.

Skal man besøge The Dorchester Hotel på Park Lane koster det intet i bompenge. Hovedindgangen ligger udenfor zonen. Men skal man aflevere varer til bagindgangen - så koster det 60 kroner at køre rundt om huset. Gad vidst hvor mange varevogne der er med på den?

Det offentlige kontor der skal administrere Londons nye bompengesystem og bl.a. de 500 kameraers daglige afsløringer er naturligvis bekvemt placeret UDENFOR zonen, så de ansatte ikke bliver påvirket at galskaben.

 

Londons Borgmester Ken Livingstone

Arkitekten bag hele dette cirkus er Londons borgmester. Han hedder Ken Livingstone og er naturligvis er Socialdemokrat og er kendt for at HADE biler, så det er da godt han har anvaret for TRAFIKKEN i en af verdens største og mest trafikerede byer! Ken Livingstone har ikke selv nogen bil, ej heller et kørekort. Iøvrigt blev han i December 2002 i en alder af 57 år far for første gang. Sidste år brugte han over 60.000 kroner på taxikørsel (måske er han ikke så dum...!)

Han vil angiveligt nu iøvrigt til at tage kørekort...


Samme Ken Livingstone var iøvrigt en af de varmeste fortalere for byggeriet af den kæmpemæssige skandaleramte udstillingshal The Millenium Dome til omkring 7 milliarder kroner, som måtte lukke efter under et års drift. Driftig Borgmester de har sig derovre....

Man kommer sgu´ helt til at holde af Ritt og hendes lille ven Bondam.....

Det værste er, at trafikken indenfor betalingszonen ikke er steget mere end omkring 10% i de sidste 30 år. Men uden for zonen er den mere end fordoblet i samme periode. Her er den nu naturligvis at steget voldsomt. Men derude er "Red Ken" jo heller ikke borgmester, so who cares about them....


Jeg siger bare: GOD TUR til London...

 




Du kan læse mere om Central London Congestion Charge på den offiicielle side her.

Og du kan læse om ulemperne her



Tilbage til TaxaFinn