80%
af alle taxiture over Øresundsbroen køres af svenske taxier!
Efterhånden er der flere og flere kollegaer i det Storkøbenhavnske taximiljø, som er ved at få øjnene op for den totalt urimelige forskelsbehandling der gøres mellem danske og svenske taxier i Københavns Lufthavn i Kastrup. Svenske taxier må holde i Københavns Lufthavn i Kastrup og vente på kunder hjem til Sverige, mens DANSKE kollegaer fra eksempelvis Køge, Roskilde, Hillerød og Helsingør pænt må vende snuden hjemad til eget hyrevognsdistrikt efter afsætning af sine kunder.
Den korte forhistorie er, at efter Øresundsbroens åbning, blev det besluttet, at svenske taxier skulle have lov at samle SVENSKE kunder op i Københavns Lufthavn i Kastrup og køre dem hjem til Sverige, danske taxier fik lov at samle DANSKE kunder op i den Sydsvenske lufthavn i Sturup, ca. 15 km. Øst for Malmø. Samtidigt oprettede man et fælles selskab til opkrævning af broafgiften for alle de berørte taxiselskaber i Øresundsregionen. Det hedder Svedan og består af 2250 tilsluttede danske taxier og omkring 300 svenske taxier.
Virkeligheden er blevet, at omkring 80% af al taxikørsel fra Københavns Lufthavn i Kastrup til Sverige bliver kørt af de svenske taxier. Sagt på en anden måde: 80% af de lukrative ture over broen bliver kørt af 10% af de tilsluttede vogne i "samarbejdet". Sådan "samarbejder" vi over Øresudnsbroen....!
Det Storkøbenhavnske taxisystem har i mange år fungeret således, at vogne "udefra" (Køge, Roskilde, Hillerød og Helsingør m.m.) ikke må samle kunder op på gaden eller bruge vores holdepladser i københavnsområdet. Vi herinde fra må så naturligvis heller ikke bruge deres holdepladser eller tage deres gadeture ude i deres områder. Dette skyldes 2 ting: For det første kan vi ikke rent geografisk finde rundt i hinandens områder. For det andet ville det betyde, at alle vognene udefra, når de får en tur ind til byen, ville blive inde i København fredag og lørdag aften og nat, hvor der naturligvis er meget mere travlt inde i Københavns Centrum. Det ville betyde, at deres egne lokalområder ude på Sjælland ville blive mere eller mindre tømt for vogne på disse aftener.
I masser af år har der kørt tyske taxier i Schleswig Holstein på den tyske side af den dansk/tyske grænse og danske taxier på den danske side af grænsen. Her har man aldrig fået den tåbelige idé, at lave holdepladser i hinandens respektive lande. Man kører tom hjem igen til sit hjemland hvis man får en tur over grænsen med en kunde og det har ALDRIG været et problem.
I den nye fine Øresundsregion er det altså en anden sag. I Danmark ligger den store lufthavn med alle kunderne. Selvfølgelig skal de svenske vogne have en holdeplads der. De danske vogne får som tak for hjælpen lov at holde i Sturup Lufthavn, som så godt som ingen danskere kender eller bruger. Resultat: De danske taxier som en sjælden gang kommer Sverige har altså intet relevant sted at holde og vente på en dansk kunde som skal hjem og kører derfor tomme hjem HVER gang! Men hver gang de svenske vogne kører en kunde til Danmark er resultatet: Ingen tom vogn hjem!
Der må holde 15 svenske taxi i Kastrup Lufthavn, lige uden for udgangen hvor alle de potentielle svenske kunder kan se dem. Der kan holde 1 dansk taxi i Sturup Lufthavn, flere hundrede meter fra udgangen hvor overhovedet INGEN potentielle danske kunder kan se dem - og vi skal oven i købet betale 25 kroner i timen for at holde der! De svenske taxi i Sturup holder lige foran tæerne på kunderne ved udgangen. Sådan er den aftale strikket sammen. Er det mærkeligt vi ikke synes dette "samarbejde" mellem danske og svenske taxi er retfærdigt?
Af en eller anden grund mener det af Storkøbenhavns Taxinævns lønnede servicepersonale i Københavns Lufthavn i Kastrup, at alle kunder til Sverige skal anvises en svensk taxi. Politiet synes også det er en god ide. Når de svenske taxier holder ulovligt og spærrer tilkørslen til bl.a. de danske taxiers opmarchbåse sker der intet. Men holder danske taxier ulovligt, ja så flyver bøderne gennem luften.
Indtjeningen i den Storkøbenhavnske taxiverden er for chauffører FALDET med 3% fra 2005 til 2006, samtidig er gennemsnitslønnen i Danmark STEGET med tilsvarende 3%, altså en reallønnedgang på 6%. Det kan jo være hvad det være vil, men når vi stadig skal trækkes med den totale forskelsbehandling ude i lufthavnen er bægeret ved at være fyldt. Husk at alle danske (og svenske) taxichauffører er 100% provisionslønnede!
Flere kollegaer og organisationer har kontaktet både Trafikministeren, Storkøbenhavns Taxinævn og andre ansvarlige institutioner, men de siger alle samstemmende, at systemet med de svenske taxier i danmark er lavet for at styrke integrationen i Øresundsregionen! Hvis det er integration at lade ét hyrevognssystem stjæle kunder fra et andet, er der noget jeg ikke har forstået. Sverige er da ikke et u-land, eller er det? Integration ville være, at lade de danske vogne tage kunder op ved f.eks. Malmø´s Banegård og et par andre steder i midtbyen, hvor danskere færdes. Så ville der da i det mindste være en lille smule retfærdighed i det. Men det eneste helt rigtige ville stadigvæk være, at både danske OG svenske taxier fordufter tilbage til deres hjemlande efter endt tur over landegrænserne, ligesom ved den dansk/tyske grænse.
En anden detalje er, at vi alle via Svedan-samarbejdet fik aftalt en specielpris for kørsel over broen. Det skyldes, at kunden jo skal betale for at vognen kører hjem over broen uden kunder. De svenske kunder betaler også denne pris, men vognene tager bare en kunde med tilbage til Sverige hver gang og opkræver broafgiften en gang til. Mon de svenske kunder får det at vide........?
Og gad vidst hvad de svenske kunder siger til, at 10-15% af alle deres taxier holder og glor herovre i Kastrup, istedet for at passe deres kunder hjemme i Sverige. I Sverige har de også perioder hvor der er lang ventetid på en taxi!
TAXAFINN (Vognmand - Taxa 4X35) - 2007
HER KOMMER EN SUPPLERENDE ARTIKEL MIN KOLLEGA SØREN NICOLAISEN (TaxaMotor):
Den
danske og den svenske trafikminister har nu opnået enighed om at lempe for de
svenske taxiers ret til at køre med kunder i det Storkøbenhavnske område.
Før
åbningen af Øresundsbroen fik den svenske trafikminister forhandlet sig frem
til en aftale med forhenværende danske trafikminister Sonja Mikkelsen, angående
svenske taxiers ret til hyresøgning i Kastrup lufthavn, en aftale som siden
blev underskrevet af hendes efterfølger på posten Jakob Buksti.
Taxiaftalen
åbnede mulighed for at danske taxier ville få adgang til at befordre
passagerer til Sverige og til at optage passagerer på en særligt oprettet
holdeplads i Sturup Lufthavn i Malmø. Danske taxier ville endvidere kunne
optage passagerer på andre steder, hvis der er var indgået en kørselsaftale før
ankomsten til Sverige. I aftale-udkastet var der lagt op til tilsvarende forhold
for svenske taxier i København, og således at svenske taxier kunne optage
passagerer på en særligt oprettet holdeplads i Københavns Lufthavn.
Sturup
lufthavn er fortrinsvis en svensk indenrigslufthavn, hvor der kun yderst sjældent
kommer danskere. Ydermere, så bliver danske taxichauffører der alligevel måtte
ønske at benytte sig af retten til at søge hyre nægtet dette, og smidt hjem
igen, af den lokale P-vagt.
Skulle vores Taxibetjente i lufthavnen få samme idé,
ville der lyde et ramaskrig blandt de svenske chauffører!
Man var ved oprettelsen af aftalen udmærket klar
over, at denne kunne betyde en underminering af det danske taxisystem, men dette
lod man åbenbart hånt om.
Hvis det tillades, at svenske taxiudøvere kan
optage passagerer i Danmark uden de nævnte begrænsninger, kan der ske en
underminering af dels tilladelsessystemet, dels kravet om tilslutningspligt til
bestillingskontorer - idet svenske taxiudøvere så frit kan køre i Danmark.
Indgåelse af aftalen medførte omfattende protester
fra de danske taxiudøvere, der havde set frem til en kompensation for den
nedgang i taxiture som togforbindelsen til Kastrup samt den stærkt reducerede,
og nu helt forsvundne trafik fra flyvebådsterminalen i Havnegade, betød.
I stedet fik vi øget konkurrence, på
konkurrenceforvridende betingelser.
Vi har i tiden efter broens åbning set de svenske politikere gøre sig mere og mere gældende i deres kamp for svenske taxiers færden i København. I løbet af få måneder fik de svenske taxier endnu flere holdepladser i Kastrup, og kaperrækken blev fremrykket, så de havde en langt mere synlig position. Endvidere forsøgte ledelsen i Kastrup lufthavn at inddrage en hel vognrække mere, til svenske taxier.
Dette medførte kraftige reaktioner fra de danske
taxichauffører, der prompte vendte den tavle der angav hvor de svenske taxiers
kaperrække skulle være.
Samtidig
pålægger lufthavnsmyndighederne i Kastrup lufthavn, de af de danske taxivognmænd
aflønnede taximedarbejdere at henvise kunder til svenske taxier. Det forekommer
fuldkommen absurd at danske
taxivognmænd aflønner personale i lufthavnen for at vise vores kunder bort til
udenlandske taxier!
Efter
henvendelse til den nye trafikminister fik jeg som svar på min forespørgsel om
at opsige taxiaftalen, at aftalen var indgået som led i en øget integration i
Øresundregionen.
Man
giver svenske taxier mulighed for at sikre sig returkørsel fra Kastrup
lufthavn,
Skal
Malmø være mere integreret med København, end f.eks. Birkerød, Hørsholm og
Roskilde skal ?
Hvis
Skåne stadig havde været en del af det danske kongerige, havde skåningene pænt
måttet vende tomme hjem.
I
masser af år har der kørt tyske taxier i Schleswig-Holstein på den tyske side
af grænsen, og danske taxier på den danske side. Her har man aldrig fået den
idiotiske idé, at etablere holdepladser i hinandens respektive lande, men kører
pænt hjem til sit hjemland, hvis man har fået en tur over grænsen, og det har
aldrig været et problem der.
Nu
bliver mulighederne for de svenske taxier endnu engang forbedret i kraft af en
lempelse i den eksisterende taxiaftale. Den nye ændring medfører, at et svensk
taxifirma i Malmø kan sende sin vogn fra holdepladsen i Kastrup, til en
bestilling et andet sted i København.
Hvad
dette kommer til at koste danske taxichauffører og vognmænd kan der kun gættes
om, men et bud på cirka kr. 1.000,- om måneden pr. vogn er nok ikke helt ved
siden af.
Sekretariatschefen
i Storkøbenhavns taxinævn begrunder dette nye tiltag udfra miljømæssige årsager.
Nuvel kan man spørge sig selv og Jørgen Kjær, om ikke det ville være bedre
at sikre en retfærdig konkurrence, sådan at danske og svenske taxier havde
lige konkurrence, og man indførte nogle bestemmelser der sikrede taxier på
begge sider af sundet ret til ture hjem. Hvorfor skal de danske taxier køre
tomme hjem over broen, mens sekretariatschef Jørgen Kjær vil lade de svenske
taxier begunstiges udfra miljømæssige årsager. Mig bekendt er de svenske
taxier ikke mindre forurenende end de danske, men det kan Jørgen Kjær måske gøre
rede for ved en senere lejlighed.
Måske
kan han ved samme lejlighed forklare, hvorfor det er mindre belastende for miljøet,
at danske taxier kører tomme hjem fra Kastrup til Roskilde, end at svenske
taxier kører tomme til Malmø.
Det
er udtryk for dobbeltmoral, når Jørgen Kjær bruger miljøet i sin
argumentation. At sende 200 ekstra forurenende taxier på gaden, med deraf følgende
flere tomme kørte kilometer i de betrængte Københavnske gader er nok til en
hel del mere belastning for miljøet, end hvorvidt det er svenske eller danske
taxier der passerer Øresundsbroen.
Gennem
de sidste år har de Københavnske taxivognmænd og chauffører oplevet en sådan
arrogance og nedlandenhed fra taxinævnet, at man må rejse spørgsmålet om
Storkøbenhavns taxinævn ikke burde have været medtaget i regeringens oplæg
om nedlæggelse af overflødige råd og nævn.
I taxinævnet
sidder en række Storkøbenhavnske borgmestre, som på nær en enkelt, intet har
med faget at gøre til dagligt. Med udgangspunkt i de beslutninger der er udgået
fra nævnet de seneste år, er det på tide at ændre radikalt på noget. Taxinævnet
bør afskaffes, og erstattes af et udvalg bestående af såvel politikere, som
vognmænd, chauffører, forbrugerorganisationer og fagforeninger med virkelig
interesse og indsigt i branchen, i modsætning til nu, hvor nævnet består af
et panel af ligeglade kommunalpolitiske smagsdommere, der egentlig kun sidder
hvor de gør, fordi det er endnu et godt gnaveben.
Det ville også
lune lidt, hvis vi snart fik en trafikminister der gad ofre lidt interesse på
en branche, hvor konkurser, med deraf følgende menneskelige tragedier, er ved
at blive dagligdag.
Taxivognmand