Biltest hos www.TAXAFINN.dk

   

Den Nye Store Stationsbil-test anno 2006:

     SKODA OCTAVIA 2.0 16VDIESEL  

 

                                                                               Senest opdateret den 11 september 2011

 

VELKOMMEN TIL SKODATESTEN

 

På denne side vil jeg fortælle om mine oplevelser med dette nye indkøb (i april 2006) til forretningen.

Der er tale om en Skoda Octavia 2.0 Turbodiesel med 16 ventiler og det vidt berømte DSG-automatgear. Vognen er købt med eleganceudstyr, som er den største udstyrspakke til Octavia. De tekniske data kan du finde på SAMMENLIGNINGSSIDEN, hvor jeg sammenligner Octavia´en med sine konkurrenter - primært på hyrevognsmakedet.

Vognen er købt hos Bjørn Canings Eftf. på Hvidovrevej, hvor jeg fik en utrolig flot og personlig behandling. Den skal serviceres på deres værksted på Sydvestvej i Glostrup, her har jeg ligeledes (indtil nu ihvertfald) fået en helt fantastisk fin service, læs mere længere nede i "Sygejournalen".

Som enligt kørende vognmand har jeg fået en dejlig betryggende 4 årig servicekontrakt på vognen, den kommer til at koste mig 35 øre pr. kørt  kilometer. Det lyder muligvis dyrt, men på de 4 år og 210.000 km jeg regner med at være om at køre vognen fri kommer den ikke til at koste mig mere end omkring 70.000 kroner at vedligeholde plus dæk.

 

KONKLUSION EFTER 5 ÅR:

Vognen  er nu i september blevet solgt og skiftet ud med en magen til, blot med den nye 1.6 med 7 trins DSG gearkasse.

Som det vel kan regnes ud har jeg været tilfreds med vognen, ellers havde man vel ikke købt en mere! Vognen havde ved udskiftningen kørt 225.00 km, det vel at mærke MED ET ENESTE DRIFTSTOP som skyldtes en knækket trækaksel (som i parantes bemærket var 14 dage gammel og blev udskiftet på 2½ time af mit fantastiske værksted, læs mere om det længere nede i "sygejournalen").

Sammenholdt med de af mine kollegaer som kører med en stjerne på forklappen, kan jeg se, at min tjekkiske gryde har været betydeligt mere driftsikker. Hvis man vil sammenfatte "sygejournalen" her på siden om bilens drift gennem årene kan det kun gøres på en måde: Ingen problemer!

Naturligvis har der været forskellige småting, men intet påfaldene eller uløseligt. Der har været en klonkelyd fra gearkassen, primært ved nedbremsning, men den holdt da i 225.000 km, så det kan jo ikke have været en fejl på bilen. Skodas serviceinspektør sagde da også god for lyden ved en prøvekørsel da bilen var helt ny.

Ellers har der bare været nogle småting ved ESP-styringen og senere en defekt airconditionkompresser. Det synes jeg sgu er HELT FANTASTISK på 5 år som hyrevogn. Godt nok kører jeg alene uden chauffører, men alligevel så bliver en hyrevogn belastet mere end en almindelig privatbil.

Den nye jeg har købt er som sagt nærmest identisk med den gamle, bortset fra motoren. Det første indtryk af den nye model er kendetegnet af et BETYDELIGT lavere støjniveau og et omkring 20% lavere brændstofforbrug. Den er da også A-klasse certificeret med deraf følgende lavere grøn afgift (kr. 1300 hver halve år istedet for kr. 2500 på den gamle).

Herover ses et billede af den nye vogn fra 2011, det er altså IKKE den vogn denne side ellers handler om.

Det eneste aber dabei der måtte være i forbindelse med skiftet til den nye vogn skulle da lige være AT JEG MÅTTE VENTE MERE END ET HALVT ÅR på den nye vogn! Leveringstiden blev gang på gang rykket måneder frem og jeg var nærmest på vippen til at droppe alt der havde med Skoda og SMC at gøre. Da jeg så endeligt efter 6 måneders ventetid ville droppe handlen og finde en anden bil, fandt Bjørns Canings Eftf. pludseligt/heldigvis (!) en vogn til mig til levering 14 dage efter. Jeg er klart opmærksom på, at hele VAG-koncernen har enorme problemer med at levere vogne med de utroligt driftsikre og meget populære DSG-gearkasser, men de usikre leveringstider og konstante ændringer af samme er sgu en SKANDALE! 

Jeg ved ikke om jeg tager fat på en ny test af den nye vogn her på sitet, den tid den glæde.....

 

 

Herunder kommer så hele succes-historien om den nu "gamle" vogn:

 

 

 

DE FØRSTE DAGE......

Naturligvis var valget af Skoda´en nøje overvejet, og andre alternativer var da også blevet prøvet og fundet for lette. Eller for dyre. Egentligt ville jeg have haft en Mondeo mere, men en enkelt prøvetur i Skoda´en var nok. Før Mondeo´en havde jeg fra 2000 en Passat i 3 år, som jeg var utroligt glad for. Desværre var jeg meget lidt glad for værkstedet (Svend Christensens Galehus/Autohus i Valby), så det endelige indtryk af Passat´en betød farvel til VW og goddag til Ford i 2003.

Straks jeg hoppede ind i Skoda´en i foråret 2006 kunne jeg mærke den samme følelse af velvære som i Passat´en - som at tage en gammel velsiddende jakke på. Den fik jeg aldrig i Mondeo´en. Til gengæld var Mondeo´en en billig oplevelse, både økonomisk og følelsesmæssigt.

Men bare forskellen i lyden når man smækker en dør i Skoda´en i forhold til Mondeo´en. 

Mercedes go home.

Og køreegenskaberne er også genkendelige fra min gamle Passat. Blot smutter Skoda´en fra 0-100 km/t på lige over 9 sekunder. Med automatgear, skal det lige siges. Jeg har faktisk målt den til 8,6 sekunder. Og kører over 13 km/l i bykørsel. Over 14 hvis man slår airconditionen fra.

Ak ja, bare en gammel Diesel Skoda.

Så den endelige beslutning om købet kom altså da jeg mærkede VW´s fantastiske 140 hestes 16 ventilede turbodiesel, forbundet til vejen med den ligeså fantastiske 6 trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse var ikke svær.

Der mistede Ford en kunde.

At der så er meget mere udstyr og ligeså meget plads som i Mondeo, til 60.000 kroner mindre (som gadebil) gjorde jo ikke beslutningen sværere.

Så nu kører jeg rundt under min frilygte og er meget - rigtig meget - tilfreds med min nye dyt. Endnu. Følg med herunder og se om det holder.................

 

EFTER DET FØRSTE ÅR......

Efter et års kørsel er der da et par småting som er begyndt at irritere lidt. 

Eksempelvis at spejlvarmen ikke er særligt effektiv  og lidt kraftig dug eller endnu være regnvand tager mindst 20 minutter at fjerne og det er usmart at den ikke slår fra af sig selv. Det samme gælder recirkulationsfunktionen, som bliver ved at være tilkoblet uendeligt hvis man glemmer den, med duggede ruder og sur kabineluft til følge. 

Og den permanente klonkelyd fra gearkassen ved start og stop ville jeg gerne af med.

Fejlen i alarmsystemet, som jo betød at karetten ind i mellem stod og hylede og skreg af mig midt om natten er forsvundet efter montering af en ny type indendørssensor. Det var rart.

Men dette er jo små bitte ting, som kun i ringe grad påvirker følelsen af vedvarende voldsom køreglæde!

Bjørn Canings Eftf. i Glostrup har stadig ikke vist sig fra den dårlige side. 

Ej heller bilen.

Gad vidst om nogen af dem har én.

Iøvrigt er der en detalje som jeg efter købet af vognen er blevet specielt glad for: Jeg valgte den største radio, som hedder Audience på Skoda-sprog og den har en feature som jeg ikke har set på andre bilradioer, nemlig at den optager de sidst modtagne trafikmeddelelser! Prøv at gætte hvor tit en taxichauffør lige skal have opfrisket en trafikmelding som han skruede ned for fordi der var kunder i vognen?

ja ja, der er ikke meget Skoda i en Skoda mere.

Vi tales ved om et års tid.....

 

 

EFTER DET ANDET ÅR......

Der er ikke meget at tilføje siden for et år siden, vognen kører upåklageligt og værkstedet har opført sig ligeså. 

Jeg har været så tilfreds med Skoda som helhed, at vi på hjemmefronten netop har indkøbt en Skoda Fabia som privatbil, naturligvis også hos Bjørn Canings Eftf. i Glostrup.

Den meget generende klonkelyd fra gearkassen har holdt 2 års jubilæum i motorrummet og irriterer stadig voldsomt. Men vi har jo SMC's ord for, at sådan må det godt lyde. Gad vidst om en Skoda-direktør gad høre på det hver dag i foreløbigt 2 år?

Men jeg lover, at hvis den "står af" mens jeg ejer bilen (hvor garantien nu er udløbet og jeg har min servicekontrakt), så vil jeg kæmpe sammen med Bjørn Canings Eftf. for at SMS æder reparationen 100%. For lyden har været der siden dag 1 og sådan skal en moderne bil sgu' ikke lyde!

Endeligt undrer det mig, at vognen skal have efterfyldt motorolie for hver ca. 5000 kørte kilometer. I starten var det for hver ca. 7000 kilometer, nu er det faldet noget. Men Skoda-manden sider det er er normalt og helt OK. Jeg må dog konstatere at hverken min Passat eller Mondeo drak noget som helst olie gennem deres levetid. 

Men hvad ved en taxachauffør om den slags.....?

Grundlæggende er jeg dog stadigvæk MEGET tilfreds med vognen, og hvis intet ændrer sig fremover bliver den næste hyrebil også en Skoda - dog måske den nye Superb, men ihvertfald en Skoda fra Bjørn Canings Eftf. i Glostrup.

Vi tales ved om et års tid.....

 

EFTER DET TREDJE ÅR......

Der er stadig ikke noget væsentligt af beklage sig over med vognen. Den kører og kører og har nu rundet de 140.000 kilometer på klokken uden problemer.  Det klonker stadig ind imellem fra gearkassen men nu er man jo sådan ved at vænne sig til det. Men det misklæder sgu´ sådan en ellers dejlig bil med sådan en mislyd.

Samtidigt har vi på hjemmefronten udvidet vognparken til endnu en Skoda, nemmelig en fin lille Fabia 1.2 Ambiente til fruen altså. Ligegyldig hvilken sammenligningstest i de store tyske bilblade man læser banker Fabia alle de andre (også sin søsterbil VW Polo, hæhæ), så det er ikke kun os der er faldet for den. Fabia er iøvrigt den næst mest solgte bil i Danmark i 2008 med næsten 5000 solgte vogne.

Skoda Fabia i sammenlignede test:

Skoda Fabia vinder over VW Polo, Opel Corsa og Ford Fiesta

Skoda Fabia vinder over Mercedes A-Klasse, Toyota Yaris og Renault Clio

Skoda Fabia vinder over VW Polo, Chevrolet Aveo og Hyundai Getz.

 

 

EFTER DET FJERDE ÅR......

Vognen har nu i foråret 2010 passeret sit fjerde leveår med lidt over 170.000 km på klokken. 

Jeg har jo som bekendt kørt hyrevogn i over 20 år og har ALDRIG oplevet en vogn som har kørt så driftsikkert før. 

Det er muligt at mine mange Mercedes-kollegaer siger, at man skal køre med stjerne på køleren for at få ordentlig service til sin hyrevogn, men hvis det at porten på værkstedet går op for én hver gang man kommer på værkstedet hos Bjørn Caning ikke er ordentlig service, så ved jeg sgu ikke hvad.

Men som sagt, denne sygejournal er jo med tiden blevet lidt kedelig, for der sker jo ikke en bønne med den spand!

Vognen er frikørt ca. til marts 2011.

Så skal den jo bare sælges (snøft) og byttes ud med en magen til...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 S Y G E J O U R N A L E N 

 

 

Jeg vil i hele denne Skoda Octavia´s levetid som hyrebil i min varetægt følge dens gøren og laden, samt rapportere forløbet her på siden. Herunder finder du derfor vognens "sygejournal" med cirka-kilometerangivelser fra dens anskaffelse til dags dato. Jeg vil ikke beskrive udskiftninger af dæk og andre almindelige standardsliddele, med mindre noget specielt gør sig gældende.

 

APRIL 2006 - BJØRN CANINGS EFTF. - HVIDOVREVEJ - Km. 0

Vognen leveret fra forhandleren og taget i brug.

 

 

JULI 2006 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 10.600

Første besøg på værkstedet skyldes desværre et par småfejl opstået indenfor vognens første 2 levemåneder. ESP-kredsløbet er brudt sammen, det samme gælder radioen. ESP´ens fejllampe lyser konstant og radioen gik ud med et larmende brag i alle 8 højttalere. Desuden har alarmen forstyrret mig med fejlalarmer en del gange om natten. Endeligt har vognen en klonkelyd fra gearkassen som jeg vil være sikker på ikke er en mislyd.

Mildest talt ikke helt betryggende med så ny en bil.

Jeg har fået en fast mekaniker på værkstedet, som så vidt det er muligt vil servicere bilen hver gang den skal derud. Til ham har jeg fået et direkte telefonnummer. Meget flot. Samme mekaniker er meget meget serviceorienteret - han interesserer sig sgu´ for sit arbejde! Han ringer tilbage og orienterer om hvad der sker med bilen og tilbyder af egen kraft at måske arbejde over hvis det bliver nødvendigt, så min dyrebare arbejdstid ikke skal spildes på værkstedet.

Han spurgte selv om vi ikke skulle klare sagerne her i sommerperioden, hvor jeg måske alligevel skulle have fri et par dage.

JEG HAR KRAFTEDEME ALDRIG OPLEVET NOGET LIGNENDE!

Og jeg har oplevet meget i min tid på byens forskellige mere eller mindre elendige autoværksteder gennem snart 20 år i hyrebilen. (læs: Svend Christensens Galehus i Valby og Scaniadam på den anden side af gaden samme sted).

Tænk at komme på et værksted hvor man ikke føler man er i vejen!

Nå, vognen er blevet gennemchecket og radioens software opdateret. ESP´en skal have skiftet en føler, som ikke er på lager. Dette klares efter ferien - efter normal arbejdstid! Mislyden fra gearkassen har en tilkaldt serviceinspektør fra Skoda Danmark sagt god for, sådan må den godt sige. Og alarmen er blevet justeret ned i følsomhed, lad os håbe det virker.

Foreløbigt har Bjørn Canings Eftf.´s værksted på Sydvestvej i Glostrup forskrækket mig:

 

Jeg troede ikke den slags fine og personlige service eksisterede mere...........!

 

 

AUGUST 2006 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 12.600

ESP-føleren er skiftet, den flinke faste mekaniker som passer min bil, tilbød at arbejde over og tage vognen ind kl. 16:00, så jeg ikke mistede indtjening i de travle dagtimer ved at skulle på værksted.

Sådan!

Og fejlen er væk nu.

(Men det er klonkelyden i gearkassen ikke.....)

 

 

SEPTEMBER 2006 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 17.600

Allerede efter omkring 17.000 km. indikerede bilens computer, at det var på tide at komme til service, uagtet at man vidt og bredt reklamerer med omkring 30.000 km. serviceinterval! I mit tilfælde uvæsentligt, da jeg har servicekontrakt, men alligevel betyder det dobbelt så mange værkstedsbesøg gennem de næste 4 år end beregnet, hvis intervallerne bliver ved med at være så korte. En kollega som kører i en Skoda Superb 2.5 V6 turbodiesel kører over 30.000 km. mellem service, så umiddelbart undrer jeg mig lidt.

Men dette første servicebesøg forløb dog flot og hurtigt, værkstedet var så flinke at holde lidt længere åbent så jeg kunne komme med vognen ved 16:30-tiden og altså få en fuld arbejdsdag og indtjening alligevel.

Jeg bliver ved at med at være imponeret over den behandling!

 

 

FEBRUAR 2007 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 39.000

Dette service nr. 2 forløb ligeså hurtigt og præcist som det første.

Jeg er til stadighed imponeret over den nærmest perfektionistiske behandling min bil og jeg får. Der pusles og nusses om ens bil som var det mekanikerens egen og alt bliver lavet som aftalt mens man venter. 

Fejlen på alarmsystemmet blev forhåbentligt udbedret med en ny og opdateret indendørssensor.

En lille parkeringsskade på kølergrillen blev lavet samtidigt.

Hvis dette er standarden skal jeg køre Skoda fra Bjørn Caning resten af min karriere.....!

 

 

JULI 2007 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 59.000

Dette var så 3 service på vognen, som stadig kører upåklageligt. En lille fejl på parkeringssensoren foran blev udbedret, en tilsvarende fejl på den bageste sensor var forsvundet og fejlen måtte derfor naturligvis vente. Den ene forlygtes højde blev desuden justeret op på plads. Så må vi se om den bliver der. 

Og to nye fordæk måtte jeg ofre, det er sgu meget godt efter næsten 60.000 kilometer!

Det skal tilføjes, at den noget før omtalte meget irriterende klonke-lyd fra gearkassen er ganske stabil. Men gearkassen sidder der da endnu...

 

 

NOVEMBER 2007 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 80.000

Med stor risiko for at denne "sygejournal" bliver meget ensformig og kedelig, var dette så vognens 4 servicebesøg. Jeg kan ikke glæde læserne med andet, end at småting som en udskiftning af en positionslyspære foran i venstre side og en manchet på venstre drivaksel skete uden dramatik.

En fejlindikering fra airbaggen blev nulstillet og tiden vil vise om den kommer igen.

Så er det dramatik man søger, er det ikke her du finder det...

HELDIGVIS!

Men men men: 

Gearkassen klonker lystigt videre, og det er jeg ved at blive træt af. Men der er jo ikke andet at gøre end at vente på knaldet en dag, jeg nægter at tro at en gearkasse kan holde til en sådan mislyd hele vognens levetid. Bjørn Canings værkstedschef har lovet mig at der er en gearkasse på lager i Danmark altid, så når (hvis) det går galt skal de nok være hurtige med udskiftningen. De kloge folk fra SMC, som importerer Skoda i dette land, har jo kørt en tur i bilen og sagt "god"  for mislyden.

Så er det bare reklameværdien af en bil med tusindvs af årlige gæster som hører et "klonk" hver gang den stopper for rødt. Det lyder ikke elegant og flere har naturligvis spurgt til det. Men det må de jo selv om, jeg venter som sagt bare på knaldet.....

(Og de to dages manglende indtjening en gearkasseudskiftning vil koste - for dem dækker SMC jo nok ikke!)

 

 

MARTS 2008 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 90.000 - FORSIKRINGSSKADE

Sidst i marts måned 2008 blev jeg påkørt af en af Livgardens biler, som kørte over for rødt ind i siden på mig i et kryds på Amager. Heldigvis kom ingen til skade ved uheldet, men den fine Skoda fik en større skade i venstre side ved bagdøren og baghjulet og skulle repareres for mere end kr. 75.000.

Det store problem for mig har i dette tilfælde været, at det tog 18 arbejdsdage at udbedre skaden, hvoraf en stor del blev lavet på et eksternt værksted, da Bjørn Canings Eftf. ikke selv har et pladeværksted.

Nu skal jeg så slås med staten, som jo er selvforsikrende. Jeg har mistet næsten 40.000 kroner i indtægter og disse penge skal jeg kæmpe med/mod staten, for at forsøge at få tilbage i tabt arbejdsfortjeneste.

Men det bekymrede mig meget, at det to SÅ lang tid at få bilen på gaden igen.

 

 

 

MAJ 2008 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 100.000

Stor service, uden problemer.

Min aircondition har drillet lidt gennem foråret, den kølede simpelthen ikke nok og indeluften i bilen var periodisk "sur" og indetemperaturen kørte lidt rigeligt op og ned. Kompressoren til airconditionen blev skiftet og fejlen er nu væk.

 

 

OKTOBER 2008 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 118.000

Lille service, uden problemer. Olieskift på den stadig klonkende DSG-gearkasse, men klonkeriet er der stadig....

Kiggede på den nye Superb mens jeg ventede....

 

 

APRIL 2009 - BJØRN CANINGS EFTF. - SYDVESTVEJ, GLOSTRUP - Km. 136.000

Almindeligt service, fik spændt højre teleskop-arm til bagklappen da den igen var gået løs i befæstningen.

Kiggede igen rigtigt meget på den nye Superb og ikke så meget på den nye Octavia mens jeg ventede....

 

 

FEBRUAR 2010 - BJØRN CANINGS EFTF. - VALLENSBÆKVEJ, GLOSTRUP - Km. 162.000

Stort service på det nye store værksted på Vallensbækvej. Igen intet at beklage sig over (hvor er det dog trirst!).

Var efterfølgende ude og få checket en klonkelyd (nej, ikke den fra gearkassen), som dog p.t. var svær at få placeret og præciseret. Et eller andet sted i forvognen klonker det i en bærekugle eller et drivled hvis man decellerer eller accellerer. Den bliver vel værre efterhånden så den kan blive lavet.

Den tid den glæde....

 

JUNI 2010 - BJØRN CANINGS EFTF. - VALLENSBÆKVEJ, GLOSTRUP - Km. 175.000

Almindeligt service . Her blev den ene drivaksel udskiftet da der var en "skralde"-lyd ude forfra ved kraftigt ratudslag. Efterfølgende viste det sig at det var den forkerte drivaksel som var blev udskiftet og den anden blev herefter også skiftet en uges tid efter. Det skal jo siges, at det var svært at bestemme fra hvilket hjul lyden kom, så ingen brok herfra. En klonkelyd fra forvognen blev foreløbigt konstateret til at komme fra det ene støddæmpertårn og vil blive udbedret ved næste service.

 

 

 

JUNI 2010 - BJØRN CANINGS EFTF. - VALLENSBÆKVEJ, GLOSTRUP - Km. 178.000

Ved en vending på en parkeringsplads på Østerbro kunne bilen pludseligt ikke køre. Motoren trak rundt men den trak ikke på hjulene. Jeg var sikker på at det var gearkassen som var "stået af" og ringede først til Bjørn Canings Eftf. og klagede min nød og derefter til Camoni og bestilte en transport til "liget". Vel ankommet til værkstedet en lille time blev det lynhurtigt konstateret, at den ene HELT NYE drivaksel var knækket! Fejlen blev allerede konstateret mens vognen var på vej ned af fejebladet. For når TaxaFinn kommer til Bjørn Caning står man jo klar til at tage mod patienten når han ankommer! Mens den defekte drivaksel blev afmonteret kørte en stafet over til SMC efter en ny som blev monteret straks han ankom.

Jeg vil her altså lige oplyse, at min drivaksel knækkede kl. 09:30 og jeg forlod Bjørn Canings Eftf. lidt i 12:00 med en frisk Octavia mellem hænderne. Og i de 2 en halv times totaltid det hele tog er inkluderet mere end 1 times ventetid samt transport fra Østerbro til Vallensbæk med Camoni. 

Mercedes Stjerne Service - gå hjem og vug!

 

 

 

SEPTEMBER 2011

Vognen solgt og udskiftet med en (næsten) magen til.

Tak for kampen kære bil, du var sgu en drøm at eje og køre - håber din afløser bliver ligeså god og driftsikker! 

 

Tilbage til TAXAFINNS hjemmeside